Recesiunea nu aduce doar taieri de preturi, ci schimba si obiceiurile de consum: in intreaga lume, decembrie vine cu reduceri semnificative si cu oferte tentante pentru clienti. Cu toate ca au pierderi importante, din cauza crizei financiare internationale, comerciantii romani taie moderat din preturi, reducerile de sarbatori fiind mult mai mici decat in Vest.
In Europa si in Statele Unite, comerciantii au inceput batalia preturilor mici. Anul acesta, nevoia de lichiditati a afaceristilor, pe de o parte, si reducerea bugetelor familiilor afectate de recesiune, de cealalta parte, au ca rezultat taieri de preturi impresionante. Spre exemplu, in Marea Britanie, retaileri precum Debenhams sau Marks & Spencer au anuntat, deja, preturi cu 70% mai mici. In Romania, magazinul Debenhams din Bucuresti taie doar 30% din pretul produselor. Desi la o prima vedere, clientul roman aflat in cautarea cadourilor de Craciun pierde, trebuie spus ca, anul trecut, in aceeasi perioada, nu exista niciun fel de reducere. Criza economica nu modifica numai pretul din magazine, ci si obiceiul de consum.
Publicatia franceza L'Express noteaza ca francezii, campioni ai mancatului sanatos, potrivit statisticilor europene, renunta la fructele si legumele proaspete, in favoarea conservelor mult mai ieftine. Carnea de vita este inlocuita cu cea de porc, iar produsele de patiserie sunt schimbate pe paste fainoase si orez. Daca ar fi sa ne luam dupa New York Times, in vremuri de criza, cresc vanzarile de laxative, tocmai pentru ca oamenii mananca mai putin sanatos si sunt mai stresati. Si nu doar meniul e modificat de recesiune: sociologii americani au descoperit ca, in timp de criza, topul Billboard arata altfel, fiind dominat de melodii mai lente, mai lungi, cu subiecte "serioase". Tot din motive economice, potrivit NYT, se modifica si preferinta pentru vedete. De pilda, "playmate"-ul anului in Playboy are in ani dificili economic o figura mai serioasa, mai matura.
Integral in Gandul