Ce facem anul viitor, daca ne loveste criza? Este o intrebare pe care orice sef al unei agentii de publicitate sau media din Romania si-o pune in acest sfarsit de an. In Romania, bugetele de publicitate ale automobilelor si ale bancilor ar putea avea de suferit, noteaza Adevarul. Ingrijorarile oamenilor din piata de media si publicitate sunt intemeiate: cum sa ne comportam? Un raspuns se poate da numai daca privim la experienta altora.
La mijlocul anilor '80, economia din SUA a trecut prin recesiune. Studiile realizate pe 600 de companii au aratat ca cel mai mult au avut de castigat firmele care nu si-au taiat din bugetele de publicitate.
"Mentinerea investitiilor in publicitate, in timp de criza, costa compania mai putin decat daca reduce cheltuielile de promovare si, apoi, reincepe sa-si construiasca brandul", a declarat Yonathan Dominitz, fondatorul firmei de training si consultanta Mindscapes din SUA, in cadrul seminarului "Publicitate si oportunitati in timp de criza".
Consumatorii au nevoie de lideri
In vremuri de criza, oamenii au diferite nevoi, care sunt mai pretioase decat in perioade normale. Astfel, consumatorii doresc cu ardoare sa stie ceea ce se intampla in jurul lor, cauta pe cineva in care sa aiba incredere si simt nevoia unor lideri care sa le inspire siguranta. "Cel mai puternic element in publicitate este adevarul, si uneori uitam acest lucru", a subliniat Dominitz.
Specialistul american a invocat campania de comunicare pentru Dove, care a reusit sa majoreze cota de piata a sapunului in timpul recesiunii din Turcia, la sfarsitul anului 2001. Cei de la Unilever au facut acest lucru prin schimbarea strategiei brandului.
Astfel, au decis sa modifice targetul, de la unul premium la un public mai tanar din segmentul mediu si popular, fara sa modifice pretul produsului. Campania a mers pe ideea ca, dupa folosirea sapunul Dove, femeile nu vor mai avea nevoie de crema de corp. Dove s-a pozitionat astfel ca un sapun "2 in 1".
Piata tv va creste cu 10% in 2009
Ce se va intampla pe piata romaneasca: vor scadea tarifele de publicitate ale furnizorilor pe fondul reducerii bugetelor de promovare? Ciprian Stancu, director de vanzari Pro TV, a spus ca preturile de publicitate la televiziunile grupului Pro TV nu se vor micsora in 2009.
"Am auzit un puternic jucator din piata spunand ca avem o industrie in care clientul publicitar decide preturile si aceasta situatie va fi si anul viitor. Va asigur ca vom fi pe picior de egalitate si in niciun caz cumparatorul nu va decide", a declarat Stancu.
In ciuda crizei economice mondiale, piata romaneasca de televiziune este estimata pentru 2008 la aproximativ 500 de milioane de dolari. Pentru 2009, Ciprian Stancu sustine ca piata tv va creste cu 10%. Stancu a mai spus ca trustul Media Pro intentionaza sa lanseze doua televiziuni, una in 2009, si alta in 2010.
Desi negocierile pentru bugetele de publicitate din 2009 nu au inceput seful vanzarilor de la canalele Pro considera ca bugetele de publicitate care ar putea fi afectate de criza sunt cele pentru automobile si banci. La acestea se mai adauga segmentul "produselor de lux" si al imobiliarelor.
El este de parere ca audientele tv nu vor mai suferi fenomenul de fragmentare, ca in trecut, pentru ca multe posturi mici si de nisa nu vor mai avea bani sa cumpere programe.
Adevarul
http://www.banknews.ro/stire/22951_cum_trece_publicitatea_vremurile_de_criza.html