Topul international al celor mai valoroase branduri realizat de revista de afaceri BusinessWeek si firma de consultanta Interbrand este deschis, ca si anul trecut, de liderul pietei bauturilor racoritoare, Coca Cola.
Coca Cola ramane brandul cel mai puternic, cu o valoare de piata de aproape 67 miliarde dolari, in crestere cu 2% fata de anul trecut.
Urmeaza IBM, in crestere cu o pozitie fata de 2007, dupa ce a facut rocada cu Microsoft, acum pe locul trei, urmare a scaderii valorii de piata cu aproape un milion dolari.
Locul patru este ocupat de General Electric, evaluat la 53 miliarde dolari, mai mult cu aproape doua milioane fata de 2007. De remarcat ca primele patru pozitii ale clasamentului sunt adjudecate de companii din Statele Unite.
Finlandezii de la Nokia sunt pe locul cinci, la fel ca si in 2007, dar cu o crestere substantiala a valorii intr-un singur an, de 7%. Compania a castigat o serioasa cota de piata in Statele Unite. In doar cativa ani dintr-un nume cvasi-necunoscut peste Ocean a devenit unul din cei mai importanti jucatori pe piata telecomunicatiilor.
Povestea se repeta pentru ocupantul locului sase. La fel ca Nokia, si Toyota se afla pe aceasta pozitie de doi ani. Valoarea constructorului japonez, lider de vanzari pe piata auto, a ajuns la 34 miliarde dolari, mai mult cu 6% fata de anul trecut.
Intel isi pastreaza la randul lui pozitia din 2007, cu o crestere de 1%. urmatoarele trei pozitii sunt ocupate tot de companii americane, respectiv McDonald's, Disney si Google, acesta din urma cu un avans de nu mai putin de 10 locuri fata de 2007, de pe locul 20 ajungand pe locul 10, in urma unei cresteri a valorii de 43% in 12 luni.
52 din cele 100 de branduri au ca tara de origine Statele Unite ale Americii. Tara europeana cel mai bine plasata este Germania, cu 10 nume, printre care Mercedes, BMW, Nivea, SAP, Siemens, Volkswagen. Nemtii sunt urmati de francezi, cu 9 branduri in top 100.
BusinessWeek este o revista de afaceri care apare din 1929 si care, in prezent, are un tiraj international de aproape 5 milioane de exemplare. Interbrand este o agentie de consultanta de branding care face parte din Omnicom, cel mai mare grup furnizor de servicii de publicitate din lume.
BusinessWeek a ales metodologia Interbrand deoarece evalueaza valoarea unui brand in acelasi mod in care orice companie isi evalueaza propriile active - pe baza veniturilor pe care le va putea aduce pentru companie in viitor.
Pentru ca un brand sa fie inclus in acest top trebuie ca cel putin o treime din veniturile companiei sa fie realizate in afara tarii de origine, sa fie cunoscuta de persoane din afara bazei sale de clienti si sa faca publice datele financiare si de marketing. Portofoliile de branduri nu sunt luate in considerare, ci doar valoarea brandurilor individuale.
Clasamentul integral poate fi gasit aici http://bwnt.businessweek.com/interactive_reports/global_brand_2008/
George Trifu
http://www.banknews.ro/stire/20975_topul_celor_mai_puternice_branduri_internationale_din_2008.html