Branduri precum Coca Cola, Adidas, Mercedes, Sony, si-au castigat celebritatea in zeci de ani si, pana sa ajunga faimoase in intreaga lume, au cunoscut nenumarate esecuri si probleme. Astazi insa, faima se poate castiga in cateva luni, cu conditia sa ai o idee geniala. Lucru demonstrat de Google, motorul de cautare care a revolutionat Internetul si care s-a impus atat de adanc in mintea utilizatorilor, incat putini ar crede ca exista doar de 10 ani si nu de cand e lumea.
Totul a inceput in 1996 ca un proiect de cercetare al studentilor Larry Page si Sergey Brin, ambii doctoranzi la Universitatea Stanford. Page si Brin au avut doua mari idei. Prima a fost PageRank-ul prin care o pagina este clasificata in functie de importanta sa, importanta acumulata proportional cu numarul de link-uri catre ea de pe alte pagini.
Fondatorii Google, Larry Page si Sergey Brin
Cu cat pagina sursa este mai importanta la randul ei, cu atat linkul respectiv va valora mai mult. Asadar, importanta unei pagini in sistemul Google este data atat de numarul de voturi (linkuri) catre ea, cat si de calitatea (importanta) acestora.
Pentru a stabili pozitia finala a unei pagini in lista de rezultate oferite utilizatorului, Google analizeaza de asemenea si continutul paginii in sine. Insa in loc sa analizeze simplul continut text, Google beneficiaza de o tehnologie care ii permite sa analizeze in detaliu pagina, privind la amanunte precum titluri, paragrafe si pozitionarea informatiei.
Google analizeaza de asemenea si paginile invecinate, pentru a fi sigur ca genereaza cele mai potrivite rezultate pentru utilizator. A doua idee a fost scalarea automata astfel incat cresterea exponentiala a internetului sa nu ii prinda descoperiti. Toate acestea se combina pentru a crea cel mai puternic motor de cautare disponibil, ce aduce rezultate relevante, permanent actualizate si mereu imbunatatite.
Cei doi au pus bazele Google (nume provenit de la termenul "googol", insemnand 10100) folosind, la inceput, computerele din Stanford si un subdomeniu al site-ului universitatii, google.stanford.edu. Domeniul google.com a fost inregistrat pe 15 septembrie 1997, iar primul birou s-a deschis in garajul unei prietene din Menlo Park, California.
Pana la sfarsitul anului 1998, Google raspundea la 10.000 de cereri de cautare pe zi. Popularitatea serviciului crestea pe zi ce trece, vestea mergand "din gura in gura". Utilizatorii le povesteau prietenilor despre noul motor de cautare care le oferea rezultate relevante. In septembrie 1999, cand numarul cautarilor a ajuns la peste 3 milioane pe zi, Google.com a renuntat la varianta beta.
Succesul Google se poate explica simplu: mai mult decat orice alt serviciu, Google iti gaseste ceea ce vrei si iti structureaza informatia in modul cel mai avantajos. In plus, a venit intr-un moment in care putini intuiau necesitatea unui motor de cautare performant.
"Daca vreo firma ne-ar fi facut o oferta la inceput este foarte posibil sa fi vandut ideea. Dar nimeni nu era interesat de ceea ce oferim noi. In plus, foarte multi incercau sa ne descurajeze spunand ca 80% din afaceri esueaza" spune Craig Silverstein, prima persoana pe care cei doi fondatori au atras-o in firma, actualmente director tehnologic.
Google, cel mai mare motor de cautare pe internet din lume, este si cel mai puternic brand la nivel mondial. Valoarea companiei depaseste 86 de miliarde de dolari, potrivit ultimului raport realizat de compania de cercetare de piata, Millward Brown.
Totodata, Google ocupa primul loc si in topul celor mai cautati angajatori. Sunt celebre conditiile de munca oferite angajatilor care includ servicii de curatatorie si auto, abonamente la bazine de inot si la masaj, precum si servicii medicale la locul de munca si program de lucru decis de angajat.
De-a lungul anilor, Google a reusit sa le ofere clientilor sai mai mult decat un motor de cautare. Pe 1 aprilie 2004, a lansat un nou serviciu de e-mail - Gmail - ce oferea in ziua lansarii spatiu de stocare de 1 Gb, foarte mult pentru vremea respectiva.
In 2005 s-a lansat Google Earth, o tehnologie ce permite utilizatorilor sa exploreze spatiul si sa priveasca pamantul de la inaltime pana in detaliu. In 2006, Google a achizitionat si YouTube-ul.
Acum o saptamana, Google a lansat si propriul browser - Google Chrome -, la cateva zile de la lansare, acesta fiind deja un rival de luat in seama de catre Microsoft Internet Explorer si Mozilla Firefox, principalii jucatori de pe piata.
Incearca noul browser - Google Chrome
George Trifu