Cresterea preturilor la energie, alimente sau credite nu este niciodata suficient de mare incat sa determine inhibarea micilor sau, dupa caz, marilor placeri ale vietii: bautura, tigarile, dulciurile. Asa se explica de ce marii producatorii ai acestor produse au raportat cresteri intr-o economie aflata in plin picaj.
"Nu ma voi lasa niciodata de tigari chiar daca as sti ca din cauza asta o sa mor", este doar o forma in care fumatorii isi declara fidelitatea adanca fata de prorpiul viciu. Declaratie sincera, de vreme ce asa-numitele "actiuni pacatoase" aduc de zeci de ani dividende posesorilor.
Exemplele de mari companii cu "comportament inelastic" (vanzarile se maresc indiferent de evolutia pretului), sunt nenumarate. Un prim caz ar fi cel al Anheuser-Busch Cos. Inc, cel mai mare producator de bere in Statele Unite, care a anuntat profituri pe al doilea trimestru, desi pretul materiilor prime a crescut. Compania, posesoare a marcilor Budweiser si The King Of Beers, este sigura ca majorarile de pret nu ii vor descuraja pe clienti.
Un caz asemanator este cel al producatorului danez Carlsberg, care a raportat un profit de 36% in al doilea trimestru. Vanzarile mari din Europa de Est si Asia au contrabalansat scumpirea costurilor.
In genereal, consumatorii de bere au preferinte bine stabilite. Un consumator de Heineken, de Stella Artois, de Tuborg, etc, cu greu va fi convins sa-si abandoneze marca.
Multi prefera sa schimbe barul sau magazinul de unde se aprovizioneaza decat sa cumpere altceva. Cresterea de pret nu pare a fi decat un mic tribut in plus adus celor care le rasfata papilele.
Constellation Brands Inc, unul din principalii producatori de vin, a raportat o crestere de 35% a vanzarilor din SUA. Un amator de vin renunta mai degraba la alte cumparaturi decat la licoarea lui.
Diageo PLC, cel mai mare producator si distribuitor mondial de bauturi spirtoase, detinator al marcilor Johnnie Walker, Smirnoff, Captain Morgan si Guinness, le numeste "produse de lux la indemana oricui", de care oamenii nu se vor dezice chiar si intr-o economie inceata. Diageo asteapta o crestere anuala de 9% pentru brandul Scotch, promovat puternic in pietele emergente din Asia si America Latina.
Economiile in curs de dezvoltare sunt baza pe care companiile din acest domeniu isi sprijina cresterea. In China sau India, tari aflate pe val de mai multi ani, fumatul si alcoolul sunt modalitati de a-ti marca statutul social, prosperitatea.
Nici producatorii de tigari nu par sa-si faca griji, desi motive ar fi multe. Sa mentionam doar inasprirea legilor fata de fumatul in spatii publice, pe care tot mai multe tari le adopta. Apoi, obligativitatea mentionarii efectelor tutunului, in unele state - mai nou si in Romania - prin imagini terifiante postate pe pachet. Nu in ultimul rand procesele intentate de organizatiile anti-fumat, o parte din ele cu decizii defavorabile companiilor.
Cu toate astea, Philip Morris, unul din marii jucatori pe piata tutunului, a anuntat cresteri de 23% in trimestrul doi si previziuni imbunatatite de profit pentru tot anul.
Vazand toate aceste cifre se poate concluziona ca investitia in vicii e investitia cea mai sigura pe termen lung... dar doar atunci cand bagi banii in bursa, nu in "buzunarul" supermarketurilor.
George Trifu
http://www.banknews.ro/stire/20059_tigarile,_alcoolul_si_ciocolata_indulcesc_gustul_unei_economii_amare.html