BankNews.ro - The Business Republic

Marcile de lux se vand ca painea calda
Lifestyle | Data Publicarii: 08-08-2008

Romanii sunt printre primii, in sud-estul Europei, intr-un top al sumelor cheltuite pe produse de lux, noteaza Evenimentul Zilei. Vanzarile de imbracaminte si accesorii de lux s-au dublat in 2008 fata de 2007, iar marcile se inghesuie sa-si anunte intrarea in Romania. Explicatia pentru acest fenomen este simpla: punem pret pe eticheta. "Pentru romani, conteaza mai mult un produs branduit decat utilitatea sau calitatea acestuia", sustin specialistii. Luxul nu se mai traduce numai prin haine si masini. Accesoriile au devenit ultima moda printre bogati.

Vanzarile de imbracaminte si accesorii de lux s-au dublat in 2008 fata de 2007, potrivit analistilor din piata. Daca pana anii trecuti hainele de fite faceau diferenta intre bogatii Romaniei, mai nou, firmele care aduc bijuterii, ceasuri si accesorii de lux au inceput sa vanda din ce in ce mai bine. "Ponderea vanzarilor pe segmente este aproximativ 55% accesorii, 45% moda", sustine Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants. Chiar daca pe piata din Romania nu au ajuns inca marci importante din industrie, iar vedetele se lauda ca-si fac cumparaturile la Milano sau Paris, magazine care in alte tari aproape ca se pregatesc sa se retraga merg foarte bine in Capitala. "Surprinzator este insa succesul unor marci de lux aflate de ani buni in dificultati financiare si restructurari ale retelelor de distributie. Ne referim la Guy Laroche (aflat in zona Magheru) sau Cacharel (Baneasa Shopping City)", au mai spus reprezentantii CPP Management Consultants.

Bucurestiul nu se afla in topul oraselor din regiune in care magazinele de lux sunt prezente la orice pas. In prezent, Cehia si Bulgaria detin cele mai multe magazine de tip franciza sau monobrand ale unor marci de lux de top. Budapesta si Bucurestiul urmeaza in clasament. In Capitala, exista deja trei magazine multibrand: Victoria 46 - care "gazduieste" marci precum Roberto Cavalli, Marc Jacobs, Christian Dior, The Place Concept Store - care vinde produse Givenchy, Bottega Veneta, Jimmy Choo, si Mengotti - Armani, Dolce Gabbana si Prada. Aceste magazine vand de aproximativ 80.000-150.000 euro pe sezon.
 
Genti si bijuterii

Ultima moda in Romania sunt accesoriile din piele. In acest an, pe piata autohtona au intrat marci de accesorii din piele precum Bally si Salvatore Ferragamo, designerul de pantofi preferat al Gretei Garbo. Primul a fost adus in franciza, iar cel de-al doilea intr-un magazin nou, alaturi de alte branduri. In plus, dupa doua luni de cand a intrat pe piata, pragul Louis Vuitton a fost trecut deja de foarte multi dintre romanii instariti care frecventeaza galeria comerciala din Hotelul Marriott. Pentru o geanta Louis Vuitton, romancele pot scoate din buzunar 2.000 de euro. Modelul gentii sau designul nu conteaza insa atat timp cat se vede ca e de firma. Cele mai cumparate genti dintre cele aduse in Romania de Louis Vuitton sunt Galliera, al carei pret ajunge la peste 500 de euro, sau clasica Speedy Bag. Tot la accesorii sunt trecute si telefoanele mobile. In urma cu cateva saptamani, Vertu, divizia de lux a producatorului de telefoane mobile Nokia, a decis sa incerce si gusturile romanilor, iar vanzarile nu sunt sub asteptari.

In plus, romanii au inceput sa fie din ce in ce mai atenti si cu ce-si pun in casa, potrivit analistilor din piata. In 2008 s-au inregistrat cresteri si pe segmentul de mobilier si design interior, liderii pietei fiind Class Living (Natuzzi), Rovere (distribuitor Armani) si Kyros (distribuitor Fendi Casa si Casina).

Firmele isi fac loc in Romania

Venirea unor marci ca Ferrari sau Louis Vuitton pe piata autohtona este doar inceputul "asediului" pe care marcile de lux vor sa-l instituie in Bucuresti. Pentru perioada urmatoare, sunt asteptate firme precum Gucci, Dolce&Gabbana sau producatorul francez de accesorii de lux pentru barbati JM. Gucci trebuia sa intre pe piata romaneasca in aceasta toamna, dar evenimentul s-ar putea amana pentru primavara lui 2009. Magazinul Victoria 46 va distribui Burberry incepand cu sezonul urmator.

Accesoriile din piele, in top

Bucurestiul este lider in regiune la capitolul vanzari de accesorii din piele de lux, chiar daca Louis Vuitton nu a facut inca furori. Firme ca Bally sau Salvadore Ferragamo si-au facut deja un loc pe piata. In ceea ce priveste Louis Vuitton, magazinul din Bucuresti expune o gama mai restransa de produse decat cele de la Istanbul, Budapesta sau Praga. Asa ca multi romani cumpara inca produse Louis Vuitton din magazinele din marile capitale ale lumii.

Am pus ochii pe bijuterii

Pe segmentul de ceasuri si bijuterii, in 2008 a intrat pe piata marca Boucheron prin magazinul de ceasuri Helvetansa. "Acest segment de piata a inregistrat de asemenea cresteri in special prin marirea retelelor de distributie", sustin analistii. Micri Gold detine acum trei magazine, iar reteaua Cellini si-a adaugat patru noi magazine. In aceasta toamna, va fi inaugurat un nou magazin de bijuterii si ceasuri la parterul Hotelului Radisson Sas.
 
Telefoane de fite

Marca Vertu este prezenta de anul acesta pe piata printr-un dealer local, Cellini. Distributia Vertu in magazinele din Bucuresti Mall, Baneasa Shopping City sau City Park Constanta nu face decat sa duca la un nivel scazut al vanzarilor", spun reprezentantii CPP. Daca in Bulgaria, Vertu este distribuit alaturi de marci de top luxury Bvlgari si Chopard, in Romania este alaturat unor marci de nivel mediu cum ar fi Swarovski, Swatch Jewelry sau Porsche Design.

Punem pret pe eticheta

Romanii cumpara mai multe produse de lux decat alte popoare europene, chiar daca au un venit lunar mult mai mic. Explicatia pentru acest fenomen este una simpla: punem mai mult pret pe eticheta decat pe calitate. "Pentru foarte multi romani conteaza mai mult un produs branduit decat utilitatea sau calitatea acestuia", sustine Oliver Petcu, managing Partner al CPP. De multe ori, o femeie prefera sa-si cumpere cea mai ieftina geanta Louis Vuitton decat sa-si cumpere, la acelasi pret, sau chiar cu bani mai putini, o alta geanta care ii place mult mai mult, dar care nu este de firma. "Exista o impartire in Europa. Sunt tari precum Polonia, Germania sau Ungaria, care pun pret pe calitate, si tari precum Romania, Ucraina sau Bulgaria, care pun pret pe eticheta. In plus, la noi mai este si un spirit latin in acest sens, care ne caracterizeaza", spune Petcu. Sunt si romani care cumpara produse de lux scumpe, dar cei mai multi cumpara cele mai ietine produse din aceasta gama, sustin analistii. O alta explicatie pentru "setea" dupa marci de lux este nevoia de diferentiere sociala si de marcare a statutului, afirma consultantul CPP. Dorinta romanilor de a arata la orice pas cati bani au este evidenta indiferent daca vorbim de cei din clasa medie sau de cei cu adevarat bogati. Explicatii similare pentru decizia de a veni pe piata romaneasca au dat si reprezentantii marcilor de lux, chiar daca au fost exprimate cu alte cuvinte. "Romanii au cultura lucrului frumos si sunt curiosi in privinta luxului", sustineau reprezentantii Louis Vuitton la deschiderea magazinului din Hotelul Marriott.

Lista de asteptare pentru Ferrari se intinde pe doi ani

In mai putin de trei luni de la intrarea pe piata romaneasca, Ferrari a reusit sa vanda toate cele 15 masini programate pentru intreg anul. "In Romania, au fost comandate si livrate toate modelele de Ferrari aflate in productie la ora actuala. Modelele sunt: F430 cu cele doua variante, F430 Scuderia, 599 GTB, Scaglietti One to One", ne-au declarat reprezentantii Forza Rossa, partener oficial al Ferrari in Romania.

Cel mai ieftin model Ferrari cumparat de romani este F430, cu un pret de pornire de 145.000 euro, fara TVA. Acestia nu s-au limitat insa la modelele ieftine. Printre masinile comandate, care se afla in curs de livrare, se afla si autoturisme Ferrari Scaglietti One to One, al caror pret trece de 225.000 de euro, fara TVA.
 
In plus, Forza Rossa a primit comenzi pe care abia daca le poate onora in urmatorii doi ani. "Deja se iau comenzi pentru anul 2009 si chiar 2010 pentru anumite modele", spun reprezentantii firmei.

Cai-putere pentru bogati

Inca de acum trei luni, cand au intrat pe piata romaneasca, reprezentantii Ferrari au declarat ca au ca obiectiv pentru acest an vanzarea a 15 masini, urmand ca in urmatorii trei-patru ani sa fie livrati in Romania 50 de bolizi pe an.

"In Romania, vrem ca peste trei-patru ani sa vindem 40-50 de masini si vom limita numarul livrarilor, pentru ca strategia Ferrari presupune ca dorinta si cererea pentru un autoturism sa fie mai mari decat numarul de livrari", a declarat la acea data presedintele Ferrari, Luca di Montezemolo. Acest lucru s-a intamplat deja, pentru ca sunt pe lista de asteptare 30 de masini numai in Romania. Anul trecut au fost inmatriculate zece Ferrari noi si 15 second-hand.

Cele peste 65 de masini Ferrari care merg in prezent pe strazile din tara sunt doar o mica parte din numarul total de masini de lux conduse de romani.

Marci precum Jaguar, Bentley, Lamborghini sau Rolls-Royce nu mai sunt o raritate pe strazile din zonele de lux ale Capitalei sau in parcarile hotelurilor de cinci stele din Bucuresti ori de pe litoral. Oameni de afaceri sau vedete precum Ion Tiriac detin adevarate "parcuri" de autoturisme de lux.

Evenimentul Zilei

http://www.banknews.ro/stire/19913_marcile_de_lux_se_vand_ca_painea_calda.html