Estimarile sumbre de joi ale Daimler si Renault au inlaturat sperantele ca producatorii auto europeni pot depasi problemele economice de pe pietele internationale fara sa aiba de suferit, iar concurentul lor american, Ford Motor, a afisat cea mai mare pierdere trimestriala avuta vreodata, scrie IHT.
Renault a afirmat ca "deteriorarea mediului macroeconomic a depasit cu mult scenariul cel mai pesimist ce fusese luat in considerare" acum doi ani, cand Renault isi elaborase estimarile, conform International Herald Tribune.
Ca urmare, compania si-a revizuit in scadere cu 10% tintele pentru 2009 si a anuntat ca va concedia 10% din salariatii sai europeni, ceea ce inseamna ca va reduce aproximativ 4.700 de locuri de munca, scrie, in editia sa electronica, publicatia International Herald Tribune (IHT).
Reprezentantii Daimler au estimat ca economia mondiala "va continua sa isi piarda potentialul de crestere in decursul anului", iar preturile mari ale materiilor prime, accentuarea inflatiei si a crizei creditelor ar putea "impiedica o revigorare semnificativa in urmatoarele luni".
Daimler si-a luat prin surpindere investitorii, revizuindu-si in scadere estimarile pentru castigurile din 2008 inainte de impozitare la "peste 7 miliarde euro", de la estimarile anterioare, care afirmau ca va fi depasit profitul de 7,7 miliarde euro (12 miliarde dolari) de anul trecut.
Cifrele de mai sus au fost, insa, intrecute de pierderile record de 8,7 miliarde dolari afisate de Ford in trimestrul al doilea. Veniturile companiei au scazut cu 13% pana la 38,6 miliarde dolari, ca urmare a scaderii vanzarilor de pe piata Americii de Nord.
Oficialii Ford au spus ca se asteapta ca piata auto americana se se confrunte cu probleme la anul si au estimat ca economia americana nu isi va reveni semnificativ pana in 2010. Ford a avut de suferit mai mult decat concurentii sai, deoarece s-a bazat pe autovehicule sport si pe camioane.
Ford a suferit, de asemenea, deprecieri de active de 8 miliarde dolari si a anuntat ca isi va restructura uzinele, ca sa produca in Statele Unite modele europene cu consum de combustibil mai mic.
Ajustate la deprecierile de active, pierderile Ford de 62 centi/actiune au depasit de cel putin doua ori pierderile de 25 centi/actiune pe care le estimasera analistii, potrivit Reuters Estimates.
Vanzarile de automobile de pe pietele internationale au scazut in iunie cu 3,5% comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, potrivit datelor companiei de consultanta si marketing J.D. Power & Associates. Vanzarile de masini au coborat cu 18,5% in SUA, iar cele din Europa de Vest, cu 9,4%.
O estimare optimista pentru producatorii auto europeni ar fi o iluzie desarta - analisti
Analistul Michael Tyndall de la compania londoneza Nomura International a spus ca ideea ca producatorii europeni de automobile ar putea evita problemele economice este o iluzie desarta.
Renault estimeaza ca piata europeana va scadea cu 4% anul acesta, a observat Tyndall, iar estimarile Daimler sunt si mai negative. Daimler resimte si tesniunile din America de Nord, piata pe care face o cincime din vanzarile sale totale.
"Daimler are o situatie relativ buna in Statele Unite", a spus Tyndall. "Problema lor este insa ca nu sunt siguri ce vor face de acum inainte", a spus analistul.
Rapoartele financiare dezamagitoare au venit la o zi dupa ce principalul concurent francez al Renault, PSA Peugeot Citroen, a anuntat, ca si Volkswagen si Volvo, rezultate financiare relativ solide care au dus la o apreciere a titlurilor companiilor auto.
Cotatia actiunilor Daimler a coborat, insa, cu 9,6%, joi pe piata de la Frankfurt, in timp ce titlurile Renault s-au depreciat cu 3,4% pe piata pariziana. Actiunile Ford s-au ieftinit cu 10,4% in partea a doua a sedintei de tranzactionare de la New York.
Directorul executiv al Daimler, Dieter Zetsche, a spus ca se asteapta la o scumpire a materiilor prime cu mai mult de 500 milioane euro in 2008, iar Daimler ar putea lua in considerare majorarea preturilor, ca sa isi mentina marjele de profit.
Daimler a raportat, totodata, un profit net de 1,4 miliarde euro in trimestrul al doilea, in scadere cu 25% fata de aceeasie perioada de anul trecut, mai ales ca urmare a unui cost de 373 milioane euro legat de o detinere minoritara la Chrysler. Veniturile Daimler au crescut cu 6%, pana la 25,4 miliarde euro, pe seama vanzarii a 566.500 de automobile si vehicule comerciale. Vanzarile Daimler de pe pietele internationale au crescut cu 10%.
Rezultatele relativ bune au fost insa "complet umbrite" de estimari, a spus analistul Christian Nagstrup de la Jyske Bank din Silkeborg (Danemarca).
"Schimarea din estimarile pentru acest an a fost socanta", a adaugat Nagstrup. "Pana acum cei de la Daimler au fost destul de optimisti", a spus analistul citat.
Renault a aratat ca vrea sa faca vanzari de 3 milioane de masini in 2009, la diviziile sale Renault, Automobile Dacia si Renault Samsung Motors. Tinta a fost insa revizuita in jos, comparativ cu estimarea anterioara de 3,3 milioane masini. Parteneriatul din Rusia cu Avtovaz ar putea genera vanzari de 800.000 de automobile in acest an.
Cele doua companii europene au spus ca, in plus fata de incetinirile de pe principalele piete, rezultatele lor financiare au fost afectate de aprecierea euro, care a micsorat castigurile obtinute din vanzarile din strainatate.
Directorul executiv al Renault, Carlos Ghosn, a spus, la o conferinta ca am putea asista la o inrautatire a conditiilor de pe piata. "Daca imi este frica de ceva, este ca suntem prea optimisti cu privire la piata europeana", a spus Ghosn.
Renault a afisat, totodata, o crestere cu 2,3% a veniturilor grupului in primele sase luni ale anului, pana la 20,9 miliarde euro, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, dupa ce a vandut 1,33 milioane vehicule, cu 4,3% in crestere.
Renault a estimat ca va avea un profit net de 1,47 miliarde euro, dar a observat ca aceste date nu includ rezultatele din al doilea trimestru de la divizia sa Nissan, ce vor fi publicate in 1 august.
NewsIn
http://www.banknews.ro/stire/19563_contextul_economic_mondial_inrautateste_perspectivele_producatorilor_auto_europeni.html