In ultimii zece ani, in Romania au aparut cinci tipuri de tichete care ii avantajeaza atat pe angajatori, cat si pe salariati, pentru ca nu sunt impozitate de stat, noteaza Evenimentul Zilei.
Aproape 3,3 milioane de romani salariati primesc in fiecare luna bonuri de masa, potrivit estimarilor emitentilor de tichete. In conditiile in care populatia salariata a Romaniei este de 9,7 milioane, se poate spune ca un angajat roman din trei plateste la magazin cu hartia miraculoasa. Conform ultimelor studii, tichetele de masa sunt in topul beneficiilor acordate de companii: 72% dintre firme le dau asemenea bonusuri angajatilor.
La zece ani dupa aparitia legii privind acordarea bonurilor de masa - pe 9 iulie 1998 - piata de tichete s-a diversificat si este dominata in proportie de 95% de trei mari emitenti: Accor Services, Sodexho si Cheque Dejeuner. Astazi, in Romania exista cinci tipuri de tichete, insa 90% dintre cele emise sunt tichete de masa, ne-a spus Cristina Hlinschi, director de marketing si comunicare la Accor Services Romania. Pentru bonurile acordate, angajatorul nu plateste nimic la stat, deoarece sunt deductibile fiscal si nu se percepe impozit pe valoarea lor. Pot acorda insa tichete de masa, cadou, de cresa etc. doar firmele care nu au datorii catre bugetul de stat sau cele locale. In Romania sunt utilizate cinci tipuri de tichete.
Tichete de masa. Cunoscute si ca "bonuri de masa", au valoarea de 7,88 lei fiecare si se pot acorda pentru fiecare zi lucrata. Nu sunt impozitate. Valoarea lor creste o data la sase luni, in functie de scumpirile alimentelor. Se folosesc pentru plata produselor alimentare sau pentru plata consumatiei la cantine si restaurante.
Tichete cadou. Se acorda angajatilor de Sarbatori (Craciun, Paste, 1 Iunie, 8 Martie) si nu se impoziteaza daca nu depasesc 150 de lei pe beneficiar. Sumele alocate tichetelor cadou nu trebuie sa depas easca plafonul de 2% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului. Cu tichetele cadou pot fi cumparate diferite produse: de la imbracaminte, carti, cosmetice pana la mobilier.
Tichete de cresa. Au valoarea de 330 lei pe luna si nu se plateste niciun impozit pe ele. Se acorda mamelor care revin la locul de munca, pana cand copilul implineste 2 ani, sau tatalui, daca e singurul angajat in familie. Se folosesc pentru plata taxelor de cresa.
Tichete de ingrijiri medicale. Nu se impoziteaza daca se acorda angajatilor in limita de 2% din fondul de salarii. Este o alternativa la abonamentul la o clinica privata.
Tichete de asistenta sociala. Sunt acordate prin autoritati publice, ONG-uri, fundatii si asociatii nonprofit, categoriilor defavorizate sau persoanelor care au suferit in urma unor calamitati naturale.
STRATEGIE DE RESURSE UMANE
Avantaje pe langa salariu
Pe o piata a muncii din ce in ce mai dura, angajatii lupta pentru salarii si avantaje mai mari, in timp ce companiile incearca din rasputeri sa atraga specialisti si sa ii fidelizeze. Cresterea economica din ultimii ani a creat un mediu propice pentru aparitia multor firme.
Acestea au nevoie de personal calificat, pe care incearca sa il atraga de la concurenta, insa fara a scoate foarte multi bani din buzunar. Numitorul comun in acest "razboi" dintre angajati si angajatori il reprezinta bonusurile si beneficiile pe care le primeste angajatul pe langa salariu. Potrivit studiului PayWell, realizat anul trecut de Pricewaterhouse Coopers, la care au raspuns reprezentanti din 187 de companii din 11 sectoare de activitate, ponderea beneficiilor si a bonusurilor in structura pachetului salarial este in crestere pe an ce trece.
Urmatorul nivel: excursiile platite de firma
In topul beneficiilor acordate cel mai des de companii se regasesc tichetele de masa, preferate de 72% dintre respondenti, indica studiul citat. Alaturi de acestea, unii salariati primesc pensii din partea firmei, abonamente la o clinica privata sau asigurari, in timp ce altii pleaca in excursii platite de companie sau primesc un abonament la o sala de sport ori la piscina. Participarea la profitul societatii sau oferirea unui pachet de actiuni functioneaza ca o motivare mai puternica pentru salariati. O tendinta in randul companiilor este sa le creeze angajatilor un mediu cat mai placut la locul de munca, sustin specialistii in resurse umane. Spatiile de relaxare de la birou, un program de lucru flexibil si asistenta pentru copiii angajatilor se inscriu pe aceasta linie si contribuie la cresterea productivitatii, retinandu-i totodata pe angajati in firma.
Integral in Evenimentul Zilei
http://www.banknews.ro/stire/19234_unu_din_trei_angajati_romani_primeste_bonuri_de_masa.html