UniCredit si-a diversificat produsele din cauza amenzilor, in timp ce BCR spune ca este pregatita sa umble la comisioane in pas cu piata. O sentinta data in detrimentul BRD ar putea schimba radical modalitatea de comisionare, noteaza Cotidianul.
O foarte cunoscuta directiva europeana, dar si amenzile din ce in ce mai frecvente aplicate de Protectia Consumatorilor obliga bancile sa se gandeasca serios la transparenta. De altfel, UniCredit Tiriac a luat deja cateva masuri ca urmare a unor amenzi primite de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. "In martie am primit 15 amenzi, toate legate de introducerea, in ianuarie, a comisionului de 0,5% la creditele de nevoi personale", au spus reprezentantii UniCredit Tiriac.
Ca urmare a acestui fapt, banca a luat o decizie care avantajeaza clientii cel putin din punctul de vedere al transparentei ofertei: a decis sa lanseze doua planuri de creditare, unul care mentine comisionul in forma initiala si altul care il include in dobanda.
Alegerea este a clientului. "In plus, timp de trei luni, banca a scos comisionul de rambursare anticipata pentru a permite clientilor nemultumiti sa plateasca integral imprumutul fara costuri suplimentare", au mai spus cei de la UniCredit. Institutia de credit a introdus la inceputul acestui an un comision suplimentar de 0,5% aplicabil inclusiv la creditele vechi. Acest fapt a nemultumit o parte dintre clienti, care au facut reclamatii la Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor obtinand si penalizarea bancii.
BRD este o alta banca ce se confrunta cu probleme legate de comisioane si raportarea restantierilor la Biroul de Credit. Recent, banca a pierdut un proces printr-o sentinta care poate deveni interesanta nu atat prin valoarea despagubirilor (5.000 de lei), cat prin faptul ca obliga practic la schimbarea modalitatilor de comisionare.
"Asistam la o premiera, pe care eu o consider mult mai importanta decat faptul ca un reclamant a obtinut obligarea bancii si a Biroului de Credit la plata de daune. In conditiile in care judecatorii au stabilit faptul ca o banca nu poate sa impuna clientilor comisioane care nu au fost negociate si stabilite contractual cu acestia, inseamna ca dispozitiile Legii nr. 193/2000 chiar se aplica si zecile de mii de consumatori romani care au ajuns in evidentele Biroului de Credit din cauza acestor comisioane, cu toate ca ei si-au achitat constiincios ratele lunare, au acum calea deschisa sa dea in judecata bancile si Biroul de Credit si sa ceara daune", explica avocatul Iulian Urban. BRD, despre care se stie ca a primit trei amenzi legate de comisioane, nu a dorit deocamdata sa comenteze aceasta situatie sau altele similare.
Cea mai mare banca din Romania, BCR, pare a fi pregatita pentru o strategie mai transparenta in cazul in care situatia o cere. "Pana acum nu am primit nici o amenda de acest tip. Cred ca stam destul de bine din acest punct de vedere. Directiva europeana privind creditul de consum este inca un proiect, dar cand va deveni lege sigur ne vom alinia si noi la cerintele respective", a explicat Cornel Cojocaru, purtatorul de cuvant al BCR. De altfel, mai multe voci din lumea bancara spun ca directiva in speta si controalele ANPC vor avea ca rezultat o schimbare a modalitatii de redactare a contractelor de credit, recunoscand practic faptul ca, in acest moment, contractele nu sunt inca suficient de transparente in favoarea clientului.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a inceput un control la toate bancile. "Vrem sa vedem care banci nu respecta Legea consumatorului. Sunt banci care au comisioane ascunse pe care nu le trec in contract, aceasta fiind o problema", a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC. Potrivit acestuia, Autoritatea va intocmi o lista cu bancile care nu respecta legea si incalca drepturile consumatorilor. "La bancile unde se vor gasi nereguli se vor aplica amenzi si se va dispune intrarea in legalitate", a adaugat Dan Vlaicu. Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor este singura institutie din Romania care poate efectua controale la banci pe tema comisioanelor sau a Dobanzii Anuale Efective (DAE).
Directiva europeana pentru transparenta creditarii
Un document adoptat de Parlamentul Europei va obliga bancile din Romania si nu numai sa ia masuri pentru a imbunatati relatiile cu clientii. O prevedere a directivei vizeaza informatiile pe care bancile le furnizeaza consumatorului in faza precontractuala. Accentul se pune pe DAE, care, din 2010, va trebui sa exprime un cost mediu al pietei, si nu cea mai buna varianta de credit, asa cum este acum. Noile reglementari UE rezolva si problema comisionului de rambursare anticipata si a altor comisioane ale caror formule de calcul vor trebui, potrivit legii europene, sa fie explicate in detaliu clientului.
"In fapt, aceasta directiva vrea sa faciliteze posibilitatea ca un client sa poata face un calcul comparativ pentru produsele tuturor bancilor din Uniunea Europeana. Se pune chiar problema ca bancile sa foloseasca toate un format standard pentru anumite produse", a explicat profesorul Daniel Daianu, care este si parlamentar european.
Cotidianul
http://www.banknews.ro/stire/18603_amenzile_si_procesele_forteaza_bancile_sa_umble_la_comisioane.html