Companiile care activeaza pe plan local ofera angajatilor sume ce pot atinge cateva sute de euro ca beneficiu in locul masinii de serviciu, potrivit studiului salarial "Total Remuneration Survey" realizat de firma de consultanta Mercer si efectuat in Romania de compania de recrutare si selectie Consulteam.
"Aproximativ 5% dintre companiile din Romania ofera angajatilor posibilitatea de a alege intre masina de serviciu si o suma de bani, care variaza in functie de marimea companiei si de pozitia pe care angajatul o ocupa in cadrul companiei, iar acesta o primeste lunar si o poate folosi cum doreste", spune Oana Botolan, country manager Consulteam. Romania este mult in urma tarilor din Europa Centrala si de Est, unde aceasta practica este utilizata de un numar mai mare de companii, de exemplu, 12% dintre firmele din Slovacia, respectiv Bulgaria si 11% dintre angajatorii cehi si polonezi ofera posibilitatea salariatilor de a alege intre masina de serviciu si o suma lunara "compensatorie" pentru transport.
In opinia Oanei Botolan, acest tip de beneficiu ar putea fi preluat in scurt timp de mai multe companii.
"Multi dintre angajati aleg sau sunt interesati de acest beneficiu. Cu banii pe care ii primesc de la firma, acestia isi pot lua masina pe care o doresc, iar principalul avantaj este acela ca automobilul achizitionat le ramane lor si dupa ce parasesc compania", adauga Oana Botolan. Presiunea costurilor cu personalul, cu care se confrunta companiile, precum si dificultatea de a atrage si retine oamenii valorosi, contribuie la schimbarea fundamentala a modului de salarizare si recompensare a angajatilor.
Companiile tind spre un sistem de beneficii flexibil, sistem care permite fiecarui angajat sa isi aleaga un pachet de beneficii, in functie de necesitatile sale. Potrivit country managerului Consulteam, ceea ce conteaza pentru angajator este perceptia angajatului cu privire la ceea ce primeste - compania trebuie sa tina cont de nevoile sau hobby-urile fiecaruia in parte.
"Observam, in ultimii ani, cresterea partii variabile din structura pachetului salarial. Tot mai multe companii aplica un sistem de management al performantei si isi rasplatesc angajatii in functie de o evaluare periodica a rezultatelor", explica Botolan.
Potrivit studiului Mercer, cu cat pozitia este mai sus in ierarhia companiei, cu atat ponderea salariului fix este mai mica - pentru pozitiile de top management, salariul de baza reprezinta 75,5%, bonusurile variabile, 12,2%, iar beneficiile, 8,9%. In cazul middle managerilor, salariul de baza inseamna 80,8% din pachetul total, iar cei din zona administrativa au un salariu fix de 85,3%. In Romania, circa 91% dintre companiile investigate ofera angajatilor masini ca beneficiu de serviciu. Cele mai frecvente tipuri de beneficii acordate angajatilor din middle si top management sunt masina, telefonul de serviciu, asigurari medicale si pensiile private.
De asemenea, o parte dintre manageri primesc si beneficii pe termen lung, cel mai frecvent beneficiu pe termen lung oferit de companiile de pe plan local fiind dreptul de a detine actiuni in cadrul firmei. Pe piata noastra, doar 29% dintre companiile participante la studiul Mercer ofera beneficii pe termen lung.
Pachetele de compensatii si beneficii difera si ele in functie de pozitia pe care angajatul o ocupa in cadrul firmei. De exemplu, bonusurile si beneficiile salariale ale unui director de vanzari reprezinta 31% din venitul anual si includ bonuri de masa, prime de vacanta, bonusuri variabile, bonus vanzari, valoare actiuni, beneficii pe termen lung, cheltuieli cu masina sau asigurarea medicala.
Bonusuri si beneficii
- Circa 91% dintre companiile investigate ofera angajatilor masini ca beneficiu de serviciu
- Bonusurile variabile reprezinta 12,2% din venitul unui top manager, in timp ce beneficiile 8,9%
- Pe piata noastra, doar 29% dintre companii ofera beneficii pe termen lung
- Bonusurile si beneficiile reprezinta circa 20% din pachetul total al unui middle manager
Business Standard
http://www.banknews.ro/stire/18354_firmele_dau_bani_in_loc_de_masini_de_serviciu.html