Aproximativ 65 de romani au depus reclamatii la Centrul European al Consumatorilor (ECC), in cinci luni de la infiintare, majoritatea vizand companiile aeriene si acihizitionarea automobilelor second-hand si a produselor electrocasnice din Uniunea Europeana.
"Majoritatea reclamatiilor se refera la cursele aeriene anulate, neacordarea asistentei potrivit legii si bagaje pierdute. Urmeaza reclamatiile privind cumpararea de masini second-hand, in special din Germania", a declarat directorul ECC Romania, Razvan Resmerita.
La sediul ECC, au mai fost primite sase reclamatii ale unor cetateni straini, vizand serviciile bancare, serviciile de telefonie mobila, serviciile hoteliere si activitatea unor operatori aerieni. Aproximativ 45 de persoane au solicitat informatii despre drepturile consumatorilor privind cumpararea unor produse din Uniunea Europeana.
Romanii nemultumiti de produsele achizitionate din statele UE sau consumatorii europeni ale caror drepturi au fost incalcate de operatorii romani se pot adresa Centrului European al Consumatorilor, deschis in luna ianuarie 2008, la Bucuresti.
Bugetul alocat de guvernul roman pentru protectia consumatorilor este foarte redus, declara, in luna ianuarie, comisarul european pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, la lansarea studiului privind piata consumatorilor (Consumer Market Watch). Studiul, care va aparea anual, va compara diferite sectoare ale pietei in toate statele membre, cum ar fi sectorul energetic, telefonia mobila sau sectorul bancar, din perspectiva a cinci indicatori: preturi, plangeri ale consumatorilor, posibilitatea de a schimba operatorul sau furnizorul, satisfactia consumatorului si siguranta lui.
Disfunctiile constatate pot fi apoi solutionate de alte directii din Comisia Europeana sau de organismele de reglementare din statele membre. In functie de gravitatea problemelor constatate, solutiile pot fi coduri de conduita, actiuni de reglementare, aplicarea legislatiei europene sau chiar proceduri de infringement.
Kuneva sublinia, cu ocazia deschiderii ECC la Bucuresti, ca aceasta initiativa se bazeaza in primul rand pe plangerile si reactiile consumatorilor la disfunctiile pietei si ca telul nu e nicidecum cresterea masurilor birocratice, ci, dimpotriva, inlaturarea barierelor din calea liberei circulatii a marfurilor si serviciilor pe piata unica europeana.
Concluzia primului studiu Consumer Market Watch este ca exista foarte putine statistici si date comparative in privinta pietelor din diferite state membre. Romania si Bulgaria se regasesc doar la capitolul pietei online, unde se observa ca sunt tarile cu cel mai mic procentaj de cumparatori pe acest segment.
NewsIn
http://www.banknews.ro/stire/18198_consumatorii_romani_sunt_nemultumiti_de_automobilele_second-hand_cumparate_din_ue.html