Cresterea succesiva a cotatiilor barilului de petrol pe plan international se reflecta nu doar la pretul de la pompa afisat de companiile petroliere, ci si in vanzarile de pe pietele auto europene, noteaza Cotidianul. Pretul barilului de petrol s-a majorat de la 100 de dolari, pe 2 ianuarie 2008, pana la 120 de dolari, pe 22 aprilie. Numarul de masini noi inmatriculate in Europa in primele patru luni din acest an a crescut cu 1% comparativ cu perioada similara din 2007 si a ajuns la 5,575 milioane de unitati.
Pe plan local, scumpirea motorinei in raport cu benzinele, la care se adauga procesul de maturizare a pietei auto romanesti au fost factorii care au condus la o incetinire accentuata a ritmului de crestere a pietei auto.
Mai mult, o data ce pretul motorinei comercializate in Romania l-a depasit pe cel al benzinelor cu peste 10 eurocenti pe litru, avantajul competitiv al dieselului a fost aproape anulat. Tot la capitolul dezavantaje sunt trecute preturile inca mai mari de achizitie ale unei masini noi pe motorina, dar si reviziile mai scumpe si mai dese, comparativ cu un autoturism pe benzina. Strict in termeni de costuri, atuurile dieselului in raport cu benzina au ramas consumul mai redus de combustibil si emisiile de dioxid de carbon mai scazute, care sunt luate in calcul pentru taxa de poluare auto, de exemplu.
Segmentul autoturismelor noi, din import si din productia autohtona, a inregistrat o majorare de o singura cifra, mai exact 9,1%, la jumatate fata de primele patru luni din 2007, si a ajuns la aproape 90.600 de masini la sfarsitul perioadei ianuarie-aprilie 2008. In primele patru luni din 2007, 49,4% dintre masinile noi din import inmatriculate in Romania aveau motoare diesel si 50,6% motoare pe benzina. Diferenta dintre vanzarile celor doua tipuri de combustibil s-a majorat insa cu 2,6% numai in prima parte a acestui an. Astfel, numarul de autoturisme din import care folosesc benzina a depasit 33.200 de unitati in acest an, in timp ce motorizarile diesel au fost alese de 29.200 de clienti. In cazul masinilor produse de Dacia si de Daewoo, vanzarile de autoturisme diesel erau de 9.950 de unitati in 2007, iar in acest an au scazut cu aproape 100 de unitati.
Producatorii locali au vandut 20.350 de autoturisme pe benzina in prima parte a anului trecut, iar anul acesta, numarul lor a scazut cu 2.000 de unitati. Aceasta depreciere a vanzarilor de masini autohtone pe benzina are insa la baza un alt factor decat pretul petrolului, si anume scaderea dramatica a vanzarilor Deawoo, de la 5.900 de unitati in 2007 la 2.300 in acest an, pe fondul sistarii productiei si al lichidarii stocurilor de Matiz. Pe ansamblul pietei autoturismelor noi din import si a celor produse pe plan local, vandute anul acesta, benzina si-a majorat ponderea cu 0,3% in fata dieselului, pana la 56,9%.
Cotidianul
http://www.banknews.ro/stire/17970_masinile_pe_benzina,_cu_2,6p_mai_cautate_decat_cele_diesel.html