Chiriile spatiilor comerciale stradale situate in zonele arterelor Calea Victoriei si Bulevardul Magheru au crescut cu pana 100% in ultimii doi ani, ca urmare a cererii mari inregistrate de aceste arii, mai ales din partea bancilor, a farmaciilor sau, mai nou, a cazinourilor.
In aceste zone, chiriile variaza intre 1.320 si 1.440 de euro pe metru patrat anual, in timp ce in arii similare din provincie se situeaza la 540 de euro/mp/luna, conform unui studiu al companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Activ Consulting.
Desi, traditional, zonele respective erau ocupate de firme din zona retailului alimentar sau vestimentar, consultantii imobiliari spun ca acestea au fost partial inlaturate de chiriile din ce in ce mai mari. Stocul de spatii inchiriabile pe principalele artere comerciale este de circa 50.000 de metri patrati, mult sub cererea pietei. Inca din 2004, bancile au inceput sa isi extinda retelele de unitati in zonele centrale ale marilor orase, urmate mai tarziu de farmacii si de cazinouri. "Multe magazine s-au transformat in banci, deoarece nu puteau sustine chiriile. Bancile au crescut nivelul chiriei cu 50% pana la 100%", a declarat Andrei Vacaru, senior consultant in cadrul companiei de servicii imobiliare Jones Lang LaSalle. "Dezvoltarea retelei in ultimii ani a avut in vedere deschiderea de noi unitati in spatii inchiriate", a declarat Corneliu Cojocaru, director comunicare la BCR, care adauga ca extinderea vizeaza zone cu potential de afaceri.
Surse din piata bancara au declarat pentru Business Standard ca pretul platit de institutiile financiare in zonele mentionate poate sa ajunga pana la 120 euro/metru patrat/luna. Termenul mediu de inchiriere a spatiilor comerciale pentru deschiderea de unitati bancare este intre trei si cinci ani.
Printre companiile care au inchis unitati in aceste zone pe fondul chiriilor prea mari se numara magazinele de cosmetice The Body Shop sau cel de accesorii premium si de lux Lancel. Calea Victoriei are o traditie in ceea ce priveste brandurile de lux, aici activand nume precum Escada, Max Mara, Ermenegildo Zegna sau Blumarine.
Interesul pentru zonele respective este explicat prin vizibilitatea oferita, acestea fiind printre cele mai circulate artere din Capitala. "Prezenta pe aceste bulevarde iti ofera si imagine, si profitabilitate, depinde de firma. Magheru si Calea Victoriei sunt singurele zone cu prestigiu din Capitala, de aceea este important pentru o firma sa fie acolo", a declarat Madeleine Florescu, director general Madison Rand Promotions. Compania opereaza magazinul de cosmetice de lux Madison, situat in zona Calea Victoriei.
"S-au majorat chiriile pentru spatiile pe care le detinem acolo, dar norocul nostru e ca pentru unele locatii avem si contracte pe termen lung. Se vede o majorare a chiriilor cu 17% in 2007 fata de 2006. Pe Calea Victoriei avem in principal un spatiu pentru L'Occitane (brandul premium de cosmetice din farmaciile Sensiblu - n.red.) si este bine sa fie langa marci precum Max Mara sau Zegna", a declarat Dragos Dinu, presedintele grupului A&D Pharma, care detine lantul de farmacii Sensiblu. Un motiv pentru care unele firme au decis sa paraseasca aceaste locatii este lipsa unei mase critice de clienti care sa sustina vanzari suficiente pentru a acoperi cheltuielile. "Unii clienti puternici, precum bancile, platesc pentru a prelua contractele celor care nu mai rezista in zonele centrale", spune Alexandru Preda, retail broker in cadrul Colliers International.
Potrivit reprezentantului JLL, in unele locatii incep sa reapara restaurantele si magazinele de imbracaminte, creand noi artere comerciale, pentru a-si justifica chiria. Astfel, zona Centrului Istoric ar putea deveni noua artera comerciala a Bucurestiului, dar numai in momentul in care toate cladirile vor fi renovate. Acesta a mai spus ca, in prezent, clientii din zonele centrale semneaza contracte de inchiriere pe minimum cinci-zece ani si sunt putini cei care renunta inainte de incheierea contractului. "Noi derulam contracte de inchiere pe termen lung, chiar si pana la 20 de ani, de aceea nu suntem afectati de majorarea chiriilor. Fiecare locatie are beneficiile ei. Asa cum si mall-urile sunt bune pentru a genera trafic de clienti, e bine sa fim si pe principalele artere", a declarat Cristian Savu, director de comunicare al lantului de restaurante de tip fast food McDonald's Romania.
Business Standard
http://www.banknews.ro/stire/17533_bancile_si_farmaciile_au_dublat_chiriile_in_centru.html