Preturile carburantilor comercializati in Romania ar putea sa creasca pe termen mediu, din cauza unei posibile alinieri a taxelor cu cele din statele Uniunii Europene (UE), impulsionate si de preturile la titei din ce in ce mai mari la nivel mondial, apreciaza reprezentantii celor mai mari companii petroliere din Romania, Petrom si Rompetrol, citati de Ziua. "Ca parte a Uniunii Europene, pe termen mediu, in Romania s-ar putea sa se faca o aliniere a taxelor la carburanti, iar acest fapt va duce la o majorare a preturilor.
Preturile in crestere la nivel mondial ar putea grabi aceasta evolutie", potrivit Petrom. Oficialii Rompetrol afirma ca preturile sunt mari pentru ca taxele sunt mari, iar mentinerea acestora tine preturile la un nivel ridicat. "Mentinerea taxelor la un nivel ridicat tine pretul carburantilor sus, iar Romania nu face exceptie (...). Suntem o tara dependenta de importurile de titei, implicit de preturile petrolului de pe piata internationala, pentru ca productia interna nu acopera decat 40-45% din consumul intern. Astfel, orice crestere de 10% a pretului titeiului pe piata internationala determina o marire cu 5% a pretului la pompa in Romania", afirma oficialii Rompetrol, companie preluata anul trecut de KazMunaiGaz din Kazahstan.
Parlamentul European a aprobat, in luna martie, o propunere a Comisiei Europene de crestere, pana in 2015, a accizei minime pentru motorina, de 302 euro/1000 de litri, pana la nivelul celei pentru benzina fara plumb, de 359 euro/1000 de litri. Romania, Letonia, Lituania, Polonia si Bulgaria vor avea posibilitatea sa faca aceasta aliniere pana in 2016.
Acciza la motorina a crescut in Romania la inceputul anului cu 5,6%, de la 259,91 euro/1000 de litri la 274,62 euro, urmand sa ajunga la 293,2 euro in 2010. Totodata, accizele la benzina vor continua sa urce, de la 327,2 euro/1000 litri in prezent la 348 euro in 2010.
Taxele sunt jumatate din pret
Jumatate din pretul carburantilor din Romania este reprezentat de taxe. Comparativ cu unele state membre ale blocului comunitar cu potential turistic ridicat, precum Irlanda, Portugalia, Spania sau Grecia, taxele din Romania sunt mult mai mari, dar sunt mai mici decat in Germania sau Franta, care practica accize mai ridicate si implicit preturi mai mari, sustin oficialii Rompetrol.
Romania are unul dintre cele mai scazute preturi pentru benizna si motorina, prin raportare la statele membre ale UE. Astfel, 1000 de litri de benzina, incluzand taxele si impozitele, costa 1024 euro, iar pentru 1000 de litri de motorina pretul urca la 1073 euro, potrivit Oil Bulletin, elaborat de UE.
Printre statele UE cu cele mai ridicate preturi se numara Olanda (1269 euro/1000 litri/motorina si 1554 euro/1000 litri/benzina), Danemarca (1284 euro/1000 litri/ motorina si 1412 euro/1000 litri/benzina), Germania (1295 euro/1000 litri/motorina si 1383 euro/1000 litri/benzina). Carburantii cei mai ieftini se gasesc in Bulgaria, unde 1.000 de litri de motorina costa 1.068 euro, iar 1.000 litri de benzina pot fi achizitionati pentru 1011 euro.
Integral in Ziua