BusinessWeek Romania a realizat in numarul din aceasta saptamana o analiza a pietei serviciilor de curierat. In conditiile in care aproape nici o companie nu a reusit sa se impuna cu un serviciu unic, iar clientii isi bazeaza selectia in primul rand pe factorul timp si cost, cuvantul de ordine zilele acestea este consolidarea.
O piata estimata anul trecut la circa 200 de milioane de euro este impartita in acest moment de cateva sute de companii, insa primele zece au o cota cumulata de peste 90%, potrivit managerilor din domeniu. Diferentele dintre ele sunt relativ mici, iar cresterea cu ajutorul unei achizitii pare calea cea mai rapida catre varf, dar si cea mai sigura modalitate de a-ti consolida pozitia deja cucerita.
Seria de fuziuni a inceput in urma cu cateva saptamani, cand compania americana UPS a preluat integral furnizorul sau de servicii autorizat in Romania - Trans Courier Service (TCS). A urmat, la doar doua saptamani, finalizarea negocierilor prin care Posta franceza a intrat, indirect, pe piata romaneasca, prin achizitia unui pachet majoritar la Pegasus. Numai cateva zile mai tarziu compania Asesoft a cumparat 25% din Curiero. Nu mai departe de saptamana trecuta, Deutsche Post, actionar la DHL, a anuntat oficial ca va deveni actionarul majoritar la numarul doi pe piata locala, Cargus.
Seriei de nume grele implicate recent in dealuri li se adauga si companiile locale, interesate sa se preia intre ele. O miscare surpriza ar putea veni din partea Postei Romane, care are prevazut un buget de circa 20 de milioane de euro pentru achizitii, "dar suma poate fi mult mai mare", dupa cum a declarat pentru BusinessWeek Romania directorul executiv operational al companiei nationale, Mihai-Cristian Buciu.
Evolutia este strans legata de dezvoltarea economiei romanesti in ansamblu. "Piata serviciilor de curierat este un barometru al economiei. A crescut economia per total, creste si volumul de corespondenta", arata Adrian Mihai de la Fan Courier. Partenerul sau, Felix Patrascanu, spune, in aceeasi idee, ca exista orase care au "disparut" de pe harta Romaniei in ultimii ani, ceea ce inseamna ca activitatea economica de acolo este atat de scazuta, incat nu justifica prezenta unei firme de curierat pe piata locala.
Business Week