BankNews.ro - The Business Republic

Agresiune si inselatorii in comert
Diverse | Data Publicarii: 16-04-2008

Pe piata romaneasca, si nu numai, exista o adevarata industrie a tehnicilor de promovare si de vanzare a produselor, cu sute de carti si cursuri de specialitate care incearca sa gaseasca cele mai bune modalitati de a ajunge la consumatori, de multe ori prin practici care nu sunt intru totul corecte, noteaza Romania Libera. Legea imparte practicile comerciale inselatoare in doua categorii: actiuni inselatoare si omisiuni inselatoare.

Actiunile reprezinta activitati ale operatorilor pe care acestia le intreprind in promovarea si vanzarea produselor.

Conform legii, o practica este considerata a fi actiune inselatoare in patru situatii:  daca ea contine informatii false  daca, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, chiar daca informatiile prezentate sunt, in fapt, corecte in privinta unuia sau mai multor elemente  daca implica orice activitate de comercializare privind produsul, inclusiv publicitatea comparativa, creand o confuzie cu alt produs, marca, numele sau cu alte semne distinctive ale unui concurent  nerespectarea de catre comerciant a obligatiilor prevazute in codul de conduita pe care s-a angajat sa il respecte, daca angajamentul sau nu este o aspiratie, ci este ferm si poate fi verificat, ori daca acesta  indica, in cadrul unei practici comerciale, ca s-a angajat sa respecte codul.

Consumatorii au nevoie de informatii pentru a lua decizii in deplina cunostinta de cauza. Aceste informatii trebuie sa fie oferite de operatorul economic, avand in vedere necesitatile consumatorului mediu. O practica este considerata a fi omisiune inselatoare in trei situatii:  daca omite o informatie esentiala necesara consumatorului mediu, tinand cont de context, pentru luarea unei decizii comerciale in cunostinta de cauza  daca operatorul economic ascunde sau ofera intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu sau in contratimp o informatie esentiala  daca operatorul economic nu indica intentia comerciala a practicii, in cazul in care aceasta nu rezulta deja din context. 

Si in cazul actiunilor si al omisiunilor inselatoare, elementul esential pentru ca activitatea respectiva sa fie considerata inselatoare este ca aceasta sa il determine sau sa fie susceptibila sa-l determine pe consumator sa ia o decizie comerciala pe care altfel nu ar fi luat-o.

Integral in Romania Libera

http://www.banknews.ro/stire/17106_agresiune_si_inselatorii_in_comert.html