Bancile de pe piata autohtona nu reusesc sa-si fidelizeze clientii prin produsele pe care le ofera, noteaza Adevarul. Desi colaborarea cu mai multe institutii de credit presupune costuri suplimentare, fidelizarea nu este inca o practica inradacinata in mediul bancar romanesc.
Analistii spun ca situatia este cat se poate de normala pentru stadiul actual de dezvoltare a pietei. In plus, studiile realizate la nivel european arata ca se accentueaza problemele lipsei de loialitate si ca toate bancile se confrunta cu aceasta dificultate.
Fidelitatea fata de o anumita institutie bancara ramane, inca, un subiect tabu in tara noastra. Desi colaborarea simultana cu mai multe banci presupune costuri suplimentare, prea putini romani lucreaza cu o singura institutie de credit.
Atrasi de ofertele promotionale ale bancilor, avem adesea un card de credit la banca X, un imprumut ipotecar sau unul de nevoi personale la banca Y si un card de debit la banca Z. Iar pretul stabileste intotdeauna cu cine alegem sa colaboram.
Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), considera ca "turismul bancar" este o evolutie cat de poate de normala pe piata locala.
Migratia bancara e in floare
"E normal ca romanii sa lucreze cu mai multe banci in acelasi timp, avand in vedere ca activitatea de creditare si piata cardurilor au inceput sa se dezvolte abia cu cativa ani in urma, spune Ghetea. Clientii au optat pentru institutia care le oferea cel mai bun pret la un moment dat", spune presedintele ARB. Acesta este de parere ca, in cativa ani, romanii vor intelege ca este mai putin costisitor sa lucrezi cu o singura banca decat cu mai multe. In loc sa plateasca pentru trei extrase de cont, vor achita contravaloarea unuia singur, vor avea mai putine coduri IBAN si mai putine taxe de gestiune lunara de platit.
La randul sau, Lucian Anghel, economist-sef la BCR, considera "turismul bancar" o tendinta actuala nu doar in Romania, ci si pe plan european. "Studiile realizate la nivel european arata ca toti clientii bancilor devin din ce in ce mai putin loiali.
Este si motivul pentru care bancile vor trebui sa puna tot mai mult accentul pe programele de fidelizare, mai ales ca este mult mai scump sa atragi clientela decat sa pastrezi clientii actuali", spune Anghel. In opinia acestuia, tendinta nu ar trebui interpretata in termeni negativi, intrucat "migrarea" de la o banca la alta stimuleaza concurenta. "Important este ca romanii sa asimileze cultura bancara, pentru ca un client informat are sanse mai mari sa faca cea mai buna alegere".
Migrarea de la o banca la alta presupune costuri suplimentare
Atunci cand intretinerea unui produs bancar devine prea costisitoare, suntem tentati sa optam pentru o alta institutie de credit. Totusi, costurile ridicate pe care le presupune migrarea de la o banca la alta actioneaza adesea ca o piedica.
"Daca ai un credit ipotecar si esti nemultumit de faptul ca banca ti-a majorat dobanda, nu inseamna ca vei si alege sa lucrezi cu o alta banca", spune Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). Rambursarea anticipata si contractarea unui nou credit presupun costuri suplimentare pe care clientii le au intotdeauna in vedere. In plus, atunci cand tendinta de scumpire este generalizata, sunt sanse mici ca migratia clientilor in mediul bancar sa fie de amploare.
"Atunci cand avem de-a face cu situatii punctuale, in care o singura banca isi scumpeste produsele, probabilitatea ca o parte a clientilor sa paraseasca banca si sa colaboreze cu o alta e destul de mare", explica Lucian Anghel. Iar atunci cand toate bancile anunta scumpiri, clientul nu-si va parasi banca, pentru ca stie ca oriunde se va duce dobanzile vor creste. Aceasta este in multe privinte si situatia din tara noastra, unde cresterea dobanzii de politica monetara determina majorarea ratelor de credite.
Integral in Adevarul