Producatorii si importatorii de alimente acuza marile lanturi de magazine ca impun taxe de marketing care duc in cele din urma la scumpirea produselor, iar in unele cazuri ca pretind spaga pentru intrarea marcilor in rafturi. "Spagile pentru listare se ridica in unele cazuri la zeci de mii de euro", a declarat un importator, sub protectia anonimatului. "Exista buyeri (n.r. - un fel de negociatori) renumiti pentru faptul ca iau spaga, in cel mai mare lant de cash & carry de la noi, dar si la hipermarketul cu cele mai mari venituri de pe piata locala", a spus importatorul de produse alimentare.
Un alt importator ne-a povestit ca a fost incuiat intr-o camera din cladirea de birouri a magazinului cu care negocia intrucat nu voia sa semneze contractul in forma propusa de buyer si cerea reducerea anumitor taxe. Cel putin produsele cu preturi mai mari decat media, care sunt destinate clasei mijlocii, nu au alternativa in afara supermarketurilor.
Taxe peste taxe
EVZ a scris in editia de ieri despre diversele taxe de marketing - taxa intrare, de deschidere, de raft, de catalog, de promotie - obligatorii pentru toti cei care vor sa intre cu produsele in supermarketuri. Aceste taxe nevazute ridica pretul produsului chiar si cu 30%. De exemplu, poza unei bauturi racoritoare (o singura marca si un singur tip de produs) in revista, alaturi de un loc privilegiat la raft pentru doua saptamani se taxeaza cu circa 19.000 de euro la Carrefour, potrivit datelor furnizate de un producator.
Integral in Evenimentul Zilei