Cea mai mare afacere a Romaniei se decide azi, in CSAT, noteaza Ziua. Valoarea contractului de achizitie a viitorului avion de lupta al Armatei este de patru miliarde de euro. Partea leului poate sa ajunga la 100 de milioane de euro.
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii va decide azi modalitatea de achizitie a noului avion multirol care va intra in dotarea Armatei Romaniei. Fiind vorba de un program strategic, membrii CSAT vor stabili daca achizitia celor 48 de aeronave se va face prin licitatie internationala sau negociere directa. Este vorba de cel mai mare contract de inarmare din istoria Romaniei. Ministerul Apararii va aloca, initial, aproape patru miliarde de euro pentru acest contract ce se va derula in urmatorii ani.
Batalia se va da intre JAS-39 Gripen, al firmei SAAB, F-16, construit de firma Lockheed Martin, si Eurofighter Typhoon, construit de un consortiu european format din firmele Alenia Aeronautica, BAE Systems si EADS. Preturile unitare variaza intre 42 (Gripen) si 110 milioane de euro (Eurofighter Typhoon).Basescu joaca pe mana americanilorDin informatiile noastre, in CSAT vor avea loc discutii aprinse intre Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu. Spunem acest lucru deoarece atat Teodor Melescanu, ministrul Apararii, cat si premierul Tariceanu vor sa dea un semnal pro-european prin demararea acestui contract si spera ca noul avion multirol al Romaniei sa fie livrat de consortiul european Eurofighter sau de firma Gripen.
In schimb, Traian Basescu va incerca o noua lovitura de imagine si va veni cu o solutie care sa revigoreze axa Bucuresti-Washington. Concret, seful statului va scoate din maneca o oferta din partea Guvernului SUA care suna cam asa: Pentagonul va pune gratuit la dispozitia Romaniei avioane F-16 cu conditia ca peste 10-15 ani, statul roman sa se angajeze ferm ca va cumpara F-35 Joint Strike Fighter (JSF). Avionele F 16 pe care vor sa ni le dea americani fac parte din rezerva strategica a US Air Force si sunt stationate la o baza aeriana din desertul Nevada.
In acest fel, Traian Basescu va spune ca a reusit sa scuteasca Romania de cheltuieli enorme pentru inarmare pentru urmatorii zece ani, in conditiile in care bugetul de stat va trebui sa suporte cheltuielile destinate asigurarilor sociale de stat. La randul lor, SUA vor reusi sa beneficieze de cateva escadrile de avioane de vanatoare intr-o tara aliata (Romania) aflata mai aproape de posibilele zone fierbinti din Marele Orient Mijlociu.CompetitoriiIn ultimele saptamani s-a lucrat intens la pregatirea deciziei cu privire la modul in care se vor derula achizitiile acestor aparate. Abia dupa ce membrii CSAT vor stabili conditiile in care se va face aceasta achizitie, MAp va inainta un proiect de hotarare de guvern pentru aprobarea initierii procedurii specifice.
In momentul de fata, Ministerul Apararii are o lista scurta de cinci tipuri de avioane, care satisfac cerintele operationale ale Fortelor Aeriene, de la cel mai ieftin, Gripen, al firmei SAAB, apoi F-16 si F-18, construite de firmele Lockheed Martin si Boeing, Rafale, al firmei Dassault Aviation, si, cel mai scump, Eurofighter Typhoon. Potrivit unor surse oficiale din Departamentul pentru Armamente, la un program de genul acesta, care include 48 de avioane, pretul unitar nu spune prea multe pentru ca se adauga infrastructura, pregatirea personalului, suportul logistic initial, suportul logistic pe durata serviciului, toate cu costurile aferente.
Foarte important este si costul orei de zbor, care este aproape dublu in cazul unui avion cu doua motoare cum este Typhoon.Israelul a intrat si el in aceasta competitie, oferindu-ne avioane F-16 la mana a doua. Aceasta propunere a fost analizata de specialistii armatei. Concret, israelienii vor sa ne cedeze gratuit avioane F-16, pe care ei sa ni le modernizeze contracost si sa avem, timp de 15 ani, adica jumatate din durata de exploatare a unei aeronave noi, un numar de avioane modernizate la standard Block 50/52. Aceasta varianta nu este pe placul Fortelor Aeriene, care isi doresc avioane noi.
Oricum, programul este atat de costisitor incat nu poate fi sustinut din bugetul anual al MAp, ci doar esalonat pe o mare perioada de timp, cu costuri suplimentare. Suedezii de la Gripen au venit cu propunerea de a ne da avioanele in leasing, dar studiul de concept intocmit de reprezentantii armatei nu o recomanda si specialistii militari in probleme strategice spera ca nu se va ajunge la leasing, pentru ca dupa un timp te poti trezi ca nu mai ai avioane. Oricum decizia pentru acest program nu are la baza doar ratiuni tehnice si economice, ci si interesele politice ale statului.
Integral in Ziua