Analistii imobiliari spun ca in curand Lipscaniul si Bulevardul Elisabeta vor concura nume consacrate precum Magheru sau Victoriei, noteaza Adevarul. Magheru si Victoriei sunt zonele zero in materie de shopping autohton. Cele doua artere comerciale sunt urmate indeaproape in topul bulevardelor cu cele mai ridicate chirii de Bratianu, Dorobantilor, Mosilor sau Stefan cel Mare. Specialistii din piata vorbesc insa de noi locatii in ascensiune, in contextul in care numeroase branduri internationale cauta sa intre pe piata locala.
"Lipsacaniul sau Regina Elisabeta sunt strazile care, pe viitor, ar putea concura in materie de chirii ridicate cu locatiile deja consacrate pe piata", spune Valentin Manu, seful departamentului High Street Retail din cadrul Cushman & Wakefield Activ Consulting.
Problema cu care se confrunta numele mari care doresc sa atace piata romaneasca este stocul mic de metri patrati disponibili in zonele consacrate. Razvan Gheorghe, directorul general al Cushman & Wakefield Activ Consulting, surprinde succint realitatea bucuresteana. "Pe Bulevardul Magheru vorbim in principal de branduri locale, aici insa nu avem unitati de suprafete mari pretabile pentru magazinele retailerilor internationali precum H&M sau Marks & Spencer.
Nu numai ca stocul este foarte restrans, dar si spatiile sunt fragmentate. Daca pe marile bulevarde de shopping din lume spatiile mari sunt cele mai ravnite, pe Magheru retailerii sunt nevoiti sa inchirieze spatii mici", opineaza directorul de la Cushman & Wakefield. Si asta in conditiile in care chiriile practicate pe marile artere comerciale romanesti nu stau rau in topurile de profil internationale.
Bulevardul Magheru ocupa de mai bine de doi ani un onorant loc treizeci in ierarhia celor mai scumpe bulevarde din lume, conform datelor Cushman & Wakefield. Cu o chirie lunara de peste 100 de euro pe metrul patrat, importanta artera comerciala bucuresteana depaseste cu mult media zonei, care abia daca trece de 70 de euro pe metrul patrat.
Napoca, cea mai scumpa strada din provincie
Lucrurile nu stau foarte diferit nici in provincie. Clujul urmeaza Capitalei in top. Pe strada Napoca sau Eroilor se practica tarife care ajung la 60 de euro pe metrul patrat, timp de o luna. Marile bulevarde din Brasov, Timisoara, Iasi sau Constanta inregistreaza niveluri apropiate ale chiriilor, de aproximativ 40 de euro pe metrul patrat, in cazul unor locatii precum Republicii, Piata Victoriei sau Cuza Voda.
Chiriile spatiilor comerciale au crescut anul acesta pretutindeni in lume. Conform datelor companiei Cushman & Wakefield, majorarea pentru Europa Centrala si de Est a atins 12,3%, in timp ce Europa de Vest a avut o crestere de numai 9,8%. Cel mai mare avans la nivel mondial a fost consemnat in regiunea Asia Pacific, de 23,8%, urmat de cel din Canada si SUA, de 23%.
Cea mai ridicata chirie la nivel mondial este platita la New York. Un metru patrat pe Fifth Avenue scoate, in fiecare luna, din buzunarul chiriasilor, peste 1.000 de euro. Cine si de ce plateste aceste preturi exorbitante? John Strachan, seful departamentului de Retail la nivel international al Cushman & Wakefield, considera ca "asistam la o aliniere a destinatiilor globale de shopping, fie ca este vorba despre Fifth Avenue in New York, fie Causeway Bay in Hong Kong sau Avenue Champs-Elysees in Paris, unde retailerii vin cu magazine simbol in locatii prestigioase pentru a ridica valoarea brandurilor. Aceste locatii nu atrag doar clienti locali, ci si clienti din toata lumea".
Integral in Adevarul
http://www.banknews.ro/stire/14003_nume_noi_ataca_topul_celor_mai_scumpe_artere_comerciale.html