BankNews.ro - The Business Republic

Internetul la serviciu, restrictionat in functie de fisa postului
HR/Cariere | Data Publicarii: 07-11-2007

In unele companii, folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, managerii blocand astfel accesul la anumite site-uri, noteaza Adevarul. Care este primul lucru pe care il faci cand ajungi la serviciu? In cele mai multe cazuri, verificarea casutei de e-mail, asta daca ai numai una. Apoi te orientezi catre Messenger pentru a afla ultimele noutati ale prietenilor tai! Sau pentru a descarca poze ale prietenilor tai intorsi de curand din diferite vacante!

Si, uite asa, pe nesimtite, timpul trece, iar in final realizezi ca ai petrecut ore bune in fata calculatorului, timp in care, in mod normal, ar fi trebuit sa iti indeplinesti indatoririle cerute de sef. La nivel mondial, exista tot mai multi angajtori care se plang de folosirea in exces a internetului, fie pentru jocuri, fie pentru a trimite e-mailuri in timpul orelor de program.

Tinerii absolventi, cei mai expusi tentatiei

Daca pentru tine este un fel de relaxare, nu acelasi lucru se poate spune si despre efectul pe care il are asupra companiei la care lucrezi. Pentru ca seful poate considera ca pierzi timpul, fiind afectata astfel activitatea ta profesionala. Specialistii in resurse umane considera insa ca persoanele care apeleaza la aceasta modalitate de petrecere a timpului sunt in general proaspetii absolventi de facultate, care trebuie disciplinati pe parcurs. Cat ii priveste pe ceilalti angajati, singura solutie a managerilor sau sefilor directi este sa conteze pe constiinta angajatilor.

"Trebuie sa te bazezi pe oamenii pe care i-ai angajat ca ei nu isi vor folosi timpul petrecut la serviciu altfel decat in interes profesional", a declarat, pentru "Adevarul", Alina Popescu, consultant in resurse umane in cadrul companiei de consultanta si resurse umane Hay Group. In opinia sa, in organizatiile mici si flexibile orientate pe vanzari, internetul este o necesitate.

Restrictiile apar la nivelul companiilor cu peste 1.000 de angajati. "Corporatiile prezente pe piata romaneasca sunt foarte restrictive atunci cand vine vorba de accesul angajatilor la internet. Sunt anumite proceduri ce pot fi folosite, functiile de executie neavand posibilitatea accesarii internetului", a precizat Popescu. Potrivit acesteia, in cele mai multe cazuri, internetul este disponibil numai managerilor.

Chiar si asa insa, accesul la internet se poate dovedi benefic. "Atunci cand ai nevoie de o informatie rapida, dai cautare pe net. Este mult mai ieftin si economisesti si mai mult timp", considera Popescu. In plus, Messenger sau Skype, site-uri destul de uzitate de angajatii din Romania, se pot dovedi foarte folositoare. "Messenger si Skype, considerate de companii modalitati aditionale, sunt forme moderne de comunicare in mediul business.

In cazul companiilor multinationale, Skype-ul se dovedeste a fi o forma de comunicare foarte eficienta din punct de vedere economic", spune Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting. In opinia sa, se poate vorbi de avantaje atat din punct de vedere economic reflectate in costuri foarte mici, dar se poate vorbi si de rapiditate, interactivitate in comunicare si necesitatea de a structura informatia transmisa. "Beneficiile tin, in mod clar, de accesul la informatie.

Pentru foarte multe persoane, acest lucru este vital pentru buna desfasurare a activitatilor. Si asta este evident in momentele in care mai exista si defectiuni tehnice", spune Gorea. Pe de alta parte, ca si dezavantaje exista probabilitatea de a nu transmite informatii structurate, clare, iar receptorul sa primeasca o informatie incompleta ce poate fi perceputa ca si eronata.

Chiar si acolo unde netul este la discretia angajatilor, nu se poate vorbi de o libertate totala. Pentru ca tot mai multe companii si-au pus la punct sisteme de monitorizare a traficului, dar si a site-urilor frecventate de angajati. "Exista constant cazuri in care angajatii sunt prinsi ca se joaca pe internet in timpul orelor de program. Urmarea este blocarea la unele portaluri", spune oficialul Hay Group.

In opinia sa, daca pierderea orelor pe net nu are repercusiuni asupra operativitatii la serviciu, nu se pot lua masuri drastice impotriva acestuia. Alexandra Gorea, consultant in cadrul Hart Human Resource Consulting, considera ca pedepsirea unui angajat nu se poate face decat dupa evaluarea performantelor profesionale.

"In baza evaluarii performantelor profesionale putem stabili daca angajatul isi indeplineste responsabilitatile postului pe care il ocupa, iar daca acest lucru nu se intampla, atunci analizam motivele care duc la aceste deficiente in activitate", spune Gorea. Daca se constata ca folosirea internetului in scop personal constituie un factor perturbator, in functie de fiecare companie in parte, se iau masuri necesare pentru a limita sau a stopa petrecerea timpului pe net in folosul propriu.

Integral in Adevarul

http://www.banknews.ro/stire/13616