In trimestrul al treilea al acestui an (perioada iulie-septembrie 2007) magazinele online romanesti care au implementat solutia ePayment au vandut produse si servicii in valoare de 7,6 milioane euro, numarul tranzactiilor ridicandu-se la aproape 88.000, se arata intr-un comunicat de presa remis BankNews.ro.
Conform datelor publicate de RomCard, valoarea totala a pietei pentru aceeasi perioada se situeaza la 8,1 milioane euro si 117.000 tranzactii online. "In aceste conditii, ePayment isi pastreaza pozitia de lider cu 94% cota de piata, calculata in functie de valorile tranzactionate", precizeaza oficialii Gecad.
Comparativ cu valorile anuntate pentru primele sase luni ale anului, in trimestrul al treilea se observa o usoara scadere a cifrelor, fenomen normal avand in vedere ca lunile de vara reprezinta, traditional, perioada de concedii cand ritmul de cumparaturi este mai scazut.
Luna septembrie marcheaza reluarea ritmului de crestere, cifrele indicand in sistemul ePayment o crestere de 23% fata de luna august, de la 2,3 milioane euro la aproape 2,8 milioane euro.
"Lunile de vara 2007 ne ofera un amanunt statistic interesant", arata Carmen Sebe, CEO GECAD ePayment. "Cumulat, lunile iunie, iulie si august, cele mai putin dinamice din an, au insumat un total de 7,5 milioane euro si 90.500 de tranzactii, procesate prin ePayment, ceea ce reprezinta 76% si respectiv 85% din totalul inregistrat in 2006. Este un lucru care ne arata cat de mult creste piata si ce potential exista acum pentru comerciantii din mediul online", adauga Carmen Sebe.
Raportat la nivelul intregului an 2006, perioada ianuarie-septembrie 2007 a inregistrat o crestere de 137% a numarului de tranzactii cu plata online prin card procesate prin intermediul ePayment si de 115%, din punctul de vedere al valorii acestora, ajungand la suma de 21,5 milioane euro si 253.000 de tranzactii.
Sectoarele care au inregistrat cel mai mare succes in mediul online sunt in continuare cel al telecomunicatiilor, cu o pondere de 30% din volumul total al tranzactiilor, urmat de turism (pachete turistice) si transporturi, cu o pondere de 20%, e-tail cu 18% si acces la continut cu 12 procente.
Principalul factor care a contribuit la evolutia pietei este cresterea nivelului de incredere al publicului in privinta securitatii platilor online, ca urmare a intensificarii programelor de informare si educare dedicate atat cumparatorilor finali, cat si comerciantilor online.
La cresterea pietei a contribuit, intr-o mare masura si intrarea unor jucatori importanti, companii cu portofolii mari de clienti, precum Romstal, Diverta sau Ultra Pro, care au vazut in mediul online un canal nou si util pentru cresterea vanzarilor, eficientizarea activitatilor de marketing si mentinerea unei relatii optime cu clientii.
"In ceea ce priveste ultimul trimestru al anului, luna septembrie a dat deja startul. Pentru urmatoarea perioada asteptam cresteri intre 20 si 30% de la luna la luna, cu un punct culminant in primele doua saptamani din luna decembrie. In ceea ce priveste anul 2007, cifrele dupa primele noua luni si estimarile pentru ultimele trei arata ca la finalul anului valoarea totala a pietei se va situa in jurul a 35 de milioane de euro", conchide Carmen Sebe.
In opinia lui Marin Mitroi, Director General RomCard, situatia poate fi insa si mai buna.
"Desi piata romaneasca de acceptare a cardurilor pe Internet, utilizand standardul 3D Secure, a atins un volum triplu fata de aceeasi perioada a anului trecut, constatam, din pacate, ca se intreprinde inca foarte putin in materie de promovare, actiune care este sustinuta doar de procesatori, comercianti si uneori de banci. Potentialul de aplicabilitate a tranzactionarii online este imens iar factorii guvernamentali responsabili, precum si cei din administratiile locale, ar trebui sa realizeze ca in Romania exista o mare capacitate de procesare securizata a tranzactiilor e-commerce, capabila sa rezolve multe probleme la nivel national, din domeniul achizitiilor, al colectarii taxelor si impozitelor, etc.", a declarat Mitroi.
Redactia BankNews.ro