Romania ar fi trebuit, conform procedurii de infrigement, sa rezolve problema taxei auto in cele patru luni care s-au scurs de la prima scrisoare de la Bruxelles, pentru a nu fi data in judecata, insa CE a decis sa nu avanseze procedura, considerand ca are un dialog constructiv cu partea romana.
Expertii Directiei de Taxe si Impozite (DG Taxud) a Comisiei Europene au explicat, pentru NewsIn, ca "termenele impuse de Comisia Europeana inainte de a incepe urmatoarea etapa a procedurii de infrigement sunt termene minime, in cazul de fata de doua luni (pentru trecerea la o alta etapa n.r.)", ceea ce inseamna ca depasirea perioadei de doua luni nu reprezinta o incalcare procedurala.
Specialistii europeni afirma ca prelungirea perioadei de discutii cu autoritatile de la Bucuresti nu inseamna ca Romania beneficiaza de un tratament special.
"Va putem asigura ca singurul obiectiv care motiveaza Comisia in actiunile sale este conformarea legislatiei romanesti la cea comunitara, atat in interesul cetatenilor romani, cat si al pietei interne. Dialogul constructiv este o practica a Comisiei. Romania nu beneficiaza de un tratament special. In cazul in care discutiile se vor prelungi fara nicio imbunatatire, Comisia nu va ezita sa mearga mai departe cu procedura si, eventual, sa duca Romania la Curtea de Justitie", au aratat acestia.
Potrivit procedurii de incalcare a tratatului (infrigement), Romania, ca orice stat membru aflat in aceasta procedura, trebuie sa dea un raspuns la prima scrisoare de notificare oficiala din partea Comisiei Europene, intr-o perioada de doua luni. In cazul in care Comisia considera ca raspunsul este nesatisfacator trimite o a doua scrisoare, de argumentatie de aceasta data, care prevede expres modificarile care se impun in legislatia statului respectiv. De asemenea, statul are la dispozitie alte doua luni pentru a se conforma. Daca nici in urma acestei a doua scrisori nu se ajunge la o varianta agreata de ambele parti, Comisia poate actiona statul la Curtea Europeana de Justitie.
DG Taxud a confirmat ca a avut deja mai multe runde de negocieri cu experti ai Ministerului Finantelor pentru a le da indrumari referitoare la elaborarea noii legislatii.
"Pana acum, Comisia Europeana este in favoarea unui dialog constructiv cu autoritatile romane si este convinsa ca acest climat constructiv va ajuta", sustin specialistii europeni care au precizat ca, pana in prezent, nu a fost luata decizia de a se deschide a doua etapa a procedurii.
Cea mai recenta runda de discutii dintre expertii din Finante si cei ai Comisiei Europene a avut loc in urma cu o saptamana. Comisia a cerut o serie de date Romaniei privind deprecierea valorii de piata a masinilor la mana a doua, precum si o definitie mai stricta a acestora, insemnand autoturismele mai vechi de o luna.
Comisia Europeana a declansat procedura de incalcare a tratatului (infrigement), pe 20 martie, trimitand autoritatilor de la Bucuresti o scrisoare de notificare oficiala. CE a apreciat ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
NewsIn