Un raport intocmit de Ministerul Finantelor arata ca banul public este cheltuit de universitatile de stat cu o eficienta care tinde spre zero, informeaza Adevarul. Sunt subliniate trei caracteristici atipice ale invatamantului superior romanesc in raport cu cel european: caracterul de masa, subventionarea puternica din partea statului si selectivitatea redusa a studentilor atat la admitere, cat si in timpul studiilor. Raportul a produs indignare in randul rectorilor.
Invatamantul romanesc nu functioneaza pe baza criteriilor de performanta. El a devenit o prelungire a studiilor preuniversitare, se arata in Raportul privind eficienta utilizarii fondurilor publice in invatamantul universitar din Romania, intocmit de Ministerul Economiei si Finantelor. Astfel, in timp ce in Romania rata de absorbtie in invatamantul superior de stat a absolventilor cu diploma de bacalaureat este de 80 la suta, in Franta, rata este de 40 la suta. Daca s-ar aplica criteriile de performanta, numarul universitatilor s-ar reduce la 15, se arata in acest raport.
Programa, necorelata cu piata muncii
In acelasi timp, numarul absolventilor cu diploma universitara care isi gasesc de lucru dupa ce termina studiile este de 20 la suta. Pentru ca, spun finantistii, programele universitare nu sunt in concordanta cu ce se cere pe piata muncii. In Romania, invatamantul universitar a capatat un caracter de masa, iar la aceasta situatie a contribuit major invatamantul superior public. Astfel, peste 66,2% provin din invatamantul superior public si 17,4% reprezinta contributia invatamantului privat. Cifrele analizate sunt cele specifice anului 2004.
Raportul arata ca numarul total al locurilor bugetate pentru anul I de invatamant este de 60.000, la nivelul tuturor anilor cifra fiind estimata la 300.000 de locuri. Valoarea subventiei alocate de stat pentru un student a fost de 2.400 de lei. Raportul semnaleaza ca, in Romania, numarul celor care termina facultatea este aproape egal cu cel care o incep, iar in tarile UE este de 20%.
Integral in Adevarul