Intr-un clasament al exportatorilor de jucarii pe plan mondial, Romania este plasata pe un laudabil loc 7, ne-a spus Maria Tarnauceanu, directorul Centrului de Cercetare, Inspectie si Incercari Produse - Casstil. "Ca prezenta pe piata globala a jucariilor, tara noastra ocupa locul sapte", citeaza Tarnauceanu dintr-un raport al Toys Industry of Europe. Rezultatul clasamentului nu poate fi decat imbucurator, insa daca am intocmi un top al volumului jucariilor autohtone prezente pe piata romaneasca de profil ne-am clasa probabil pe ultimul loc.
"Din totalul jucariilor aflate pe piata in Romania as fi optimist sa spun ca 1 - 2% dintre acestea sunt autohtone", a precizat reprezentantul firmei Adeline, producator si exportator de jucarii. Un procent ceva mai generos este dat de seful Casstil. "Nu cred ca se poate vorbi de jucarii romanesti pe piata autohtona, dar daca o facem, cred ca acest nivel se situeaza undeva sub 5 la suta".
Romanul prefera ieftin si prost
Motivul, invocat de producatori, pentru care pe rafturile magazinelor de specialitate nu se pot gasi decat jucarii importate este lipsa cererii. Aici apare si paradoxul - jucariile autohtone inunda pietele externe, dar in Romania esti norocos daca le gasesti. Iata si explicatia: "Costurile de productie sunt mari pentru ca ne axam pe calitate. Automat, produsul finit iese pe piata mai scump comparativ cu marea masa a jucariilor importate, de o calitate mai mult decat indoielnica.
Astfel, preferam sa exportam in tari unde exista o educatie a cumparatorului vizavi de astfel de produse, cumparator care prefera calitate. Cum pentru romani pretul conteaza mai mult decat starea produsului, este lesne de inteles ca piata este sufocata de chinezarii care regasec in romani niste consumatori de baza. Ca producator este imposibil sa rezisti pe piata autohtona", spune Radu Stelian, presedintele Cooperativei Arta Lemnului, societate exportatoare de jucarii din lemn.
Integral in Curierul National