Cum sa-ti calmezi seful suparat
Data publicarii: 29-03-2007 | HR/CariereAre miinile inclestate, bratele incrucisate, privirea glaciala sau taioasa. Arata cu degetul, se apropie amenintator si iti invadeaza spatiul personal. Incepe sa urle. Este seful tau si este suparat. Reactiile fizice sint primele care ne avertizeaza cind cineva este suparat. Cele mai cunoscute semne de nervozitate sint cresterea ritmului cardiac, respiratia grea, tremuratul nervos sau transpiratia, fata imbujorata sau palida.
Participantii la workshopul "Comunicarea nonverbala in situatii conflictuale" au invatat sa descifreze corect limbajul trupului. Cursul a fost sustinut de Mihaela Stroe, doctorand in psihologie sociala, cu ocazia celei de-a patra editii a evenimentului "Psihologia la locul de munca", noteaza Cotidianul.
Un sef suparat poate incepe sa vorbeasca mult prea tare si sa grabeasca ritmul vorbirii. Alte semne vizibile sint incordarea, manifestata prin pumni strinsi, batai nervoase din degete sau risul nervos. Daca seful sta plecat asupra cuiva, poate parea amenintator, la fel ca si in cazul in care sta exagerat de drept. "Seful poate parea suparat, si mai ales superior, daca sta cu miinile in sold si cu coatele indreptate spre exterior. Bratele incrucisate la piept si degetul aratator atintit spre cineva pot sugera o stare de conflict, iar pumnul strins arata clar ostilitate", explica Mihaela Stroe, General Manager Acta Nonverbal.
Agresivitate ascunsa
Unii oameni isi ascund agresivitatea, din dorinta de a-i manipula pe ceilalti. Aceasta agresivitate mascata transpare prin gesturi, cum ar fi contacte vizuale prelungite, batai pe umar sau un ton prea prietenos. Intentia de a manipula se poate ghici si din manifestari de sinceritate exagerata, cu gesturi studiate de amicitie. "Intr-un conflict de orice natura si cu oricine, trebuie sa mentinem contactul vizual, pentru a arata ca sintem atenti si ca putem citi expresia fetei celuilalt. Este necesar sa emitem semnale nonverbale pentru a arata ca intelegem ceea ce se spune si trebuie sa ne adaptam expresia fetei dupa mesajul pe care ni-l transmite celalalt", explica Mihaela Stroe.
Ce sa nu facem in fata unui suparat
Cind avem de-a face cu o persoana furioasa, trebuie sa folosim un limbaj al corpului care sa ne ajute sa ne relaxam, atit noi, cit si persoana din fata noastra. "Cel mai important lucru este sa nu pareti agresiv. Daca este necesar, schimbati-va pozitia in asa fel incit sa nu fiti fata in fata si sa ajungeti la acelasi nivel de tensiune. Faceti gesturi deschise si de relaxare, dar in nici un caz nu stringeti pumnii si nu aratati cu degetul!", spune Mihaela Stroe. Bratele indoite sau incrucisate in jurul corpului lasa impresia ca sintem in defensiva.
Uneori, putem adopta o versiune modificata a acestui gest, tinind un singur brat in jurul corpului, pozitie care ar putea indica nervozitate sau lipsa de incredere in sine. Alte gesturi care pot trada tensiunea noastra interioara ar fi gleznele strins lipite sau un picior petrecut strins peste celalalt. Acestea sint semnale pe care sa le evitam intr-un conflict, pentru ca faptul ca sintem intr-o pozitie defensiva ne afecteaza starea de spirit. Asadar, faceti gesturi deschise, pentru ca schimbarea pozitiei va poate imbunatati starea de spirit.
Pace cu aceeasi moneda
Comunicarea nonverbala poate fi folosita pentru a "potoli" o persoana suparata si pentru a iesi elegant dintr-o situatie conflictuala. "Asa cum o persoana isi arata furia prin semne nonverbale, tot asa si noi ne putem pregati pentru a promova pacea si calmul prin alte semne nonverbale", spune Mihaela Stroe.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani