Cel mai bogat european
Data publicarii: 26-02-2007 | AfaceriNascut antreprenor
Kamprad s-a nascut in sudul Suediei, in 1926, si a crescut la ferma Elmtaryd, langa Agunnaryd - un mic sat. La o varsta frageda, a descoperit ca poate sa cumpere chibrituri in cantitati mari de la Stockholm si sa le vanda la un pret mic, dar cu profit bun. El a reinvestit profiturile si s-a extins la comertul cu peste, seminte, decoratii de Craciun, creioane si pixuri. La varsta de 17 ani, tatal lui Kamprad i-a dat o recompensa frumoasa pentru reusitele la scoala. Pe ce a cheltuit-o? A fondat IKEA.
Fondarea IKEA
Numele IKEA a fost format din initialele lui Kamprad (I.K.) si primele litere ale fermei si satului unde a crescut - Elmtaryd si Agunnaryd. A continuat sa-si extinda afacerea cu o varietate de bunuri, incluzand portofele, ceasuri, bijuterii si actiuni. Cand si-a perfectionat abilitatea de a discuta cu clientii individual, el si-a transformat afacerea intr-un fel de operatiune de schimb prin posta, contactand dubita locala care transporta laptele pentru a-si face livrarile.
"Cea mai mare greseala a vietii mele"
In perioada adolescentei, Kamprad a participat la cateva intalniri pro-naziste. Cand a fost descoperit in 1994, Kamprad a spus: "Aceasta este o parte a vietii mele pe care o regret nespus. Dupa cateva intalniri in cel mai pur stil nazist, am renuntat" Intr-o scrisoare catre angajati, intitulata : "Cea mai mare greseala a vietii mele", el a cerut iertare, si a dedicat 2 capitole acestui subiect in cartea sa din 1998, "Istoria IKEA". Intr-un interviu dupa publicarea cartii, el a declarat, "Acum am spus tot ce am putut. Poate cineva sa fie iertat pentru o asemenea prostie?"
Concentrarea atentiei pe mobila
In 1974, Kamprad a introdus produsele de mobilier in linia IKEA. Forta de munca locala pe care a folosit-o i-a permis costuri scazute. Mobila a fost un success si, in 1951, Kamprad a decis sa opreasca productia tuturor celorlalte bunuri si s-a axat pe mobila. In 1953, s-a deschis primul showroom IKEA, datorita presiunii competitionale. IKEA se gasea intr-un razboi al preturilor cu concurentul ei cel mai mare. Showroom-ul le-a permis oamenilor sa vada, sa atinga, sa simta, si sa se asigure de calitate inainte de a cumpara.
Concurenta a condus la inovare
IKEA a ajuns sa fie cunoscuta peste tot in lume datorita inovatiei si stilului. Aproape toate produsele IKEA sunt concepute pentru a fi ambalate intr-o forma cat mai mica, reducandu-se astfel costurile de livrare, minimizand daunele provocate de transport, marind capacitatea de stocare si facilitand sarcina cumparatorilor de a-si lua singuri produsele acasa, fara a necesita sa fie livrate. Insa adevaratul motiv pentru aceasta inovatie a fost presiunea competitorilor IKEA fata de furnizorii sai, concurenti care au boicotat IKEA, fortand-o sa produca singura.
Design atragator, functionalitate si calitate la un pret scazut
Viziunea lui Kamprad a fost forta ce a condus IKEA catre succes. IKEA angajeaza si in prezent proprii designeri, care au primit numeroase premii de-a lungul anilor. Kamprad crede ca IKEA exista nu doar pentru a imbunatati viata oamenilor, ci pentru a imbunatati insisi oamenii. Designul magazinelor (cu auto-servire) si usurinta asamblarii mobilei IKEA nu reprezinta doar simple masuri de reducere a costurilor, ci si facand parte din viziunea globala IKEA de a-si determina clientii sa fie independenti si implicati. De asemenea, aceasta viziune se regaseste si in reclamele si catalogul lor.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman