Evolutia Romaniei in direcția debirocratizarii si a simplificarii relației cetateanului cu statul
Data publicarii: 22-09-2020 | Economie„Promovarea principiului ”doar o singură dată”, care implică extinderea situațiilor în care administrațiile publice refolosesc informațiile despre cetățeni sau companii, pe care le dețin deja, fără a le solicita din nou, este una dintre orientările cheie la nivel european din domeniul e-guvernării, la care România trebuie să se alinieze”, scriu Andrei Ștefanovici și Irina Bîcă, avocați în cadrul Radu și Asociații și consultanți, membri ai echipei de proiect privind Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii