Evolutia Romaniei in direcția debirocratizarii si a simplificarii relației cetateanului cu statul
Data publicarii: 22-09-2020 | Economie„Promovarea principiului ”doar o singură dată”, care implică extinderea situațiilor în care administrațiile publice refolosesc informațiile despre cetățeni sau companii, pe care le dețin deja, fără a le solicita din nou, este una dintre orientările cheie la nivel european din domeniul e-guvernării, la care România trebuie să se alinieze”, scriu Andrei Ștefanovici și Irina Bîcă, avocați în cadrul Radu și Asociații și consultanți, membri ai echipei de proiect privind Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului