Opinie Reff & Asociatii: Razboiul celor doua turnuri asupra ordonantei moratoriului in Romania

Data publicarii: 13-04-2020 | Economie
Suntem în plină criză economică și sanitară, una fără precedent, însă problemele nu vin doar din partea epidemiei create de Covid 19 și consecințele economice ale acesteia ci se pare, chiar dinspre cei care în mod normal, lucrează în folosul nostru. „Parlamentul și Guvernul nu reușesc să aibă o viziune unitară asupra deciziilor de luat și a modului în care acestea se cuvine a fi legiferate, ceea ce, din păcate, adaugă la incertitudinea pe care o trăim toți în aceste zile și neclaritățile legislative, cu consecințe potențiale prejudiciante pentru stabilitatea economică și socială a României, deja șubrezită de pandemia cauzată de coronavirusul SARS-CoV-2” spune Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner la Reff și Asociații. „Regulile jocului economic se schimbă de la o zi la alta și asistăm la o succesiune de acte normative redactate, inerent, în viteză, și, din păcate, la ceea ce pare a fi un concurs de legiferare între decidenții politici, nealiniați nici măcar în al doisprezecelea ceas”, continuă acesta.

Una dintre cele mai noi intervenții guvernamentale din această perioadă pe care o amintește expertul Reff & Asociații este Ordonanța nr. 37/2020 care prevede o serie de facilități pentru creditele acordate anumitor categorii de debitori. Scopul acesteia este de a răspunde problemelor de lichiditate ale companiilor și persoanelor fizice în contextul în care acestea se confruntă cu efectele negative ale limitării sau întreruperii activităților socio-economice.

A trecut puțin mai mult de o săptămână de la adoptarea acestei Ordonanțe iar Parlamentul dezbate și urmează să voteze o nouă lege, care are același obiect. Proiectul de lege privind suspendarea rambursării creditelor a trecut deja de girul Senatului iar dacă acesta va fi votat și de Camera Deputaților iar legea promulgată de Președinte, aceasta va intra în vigoare.

Ordonanța și legea care se află în dezbatere în prezent sunt similare în multe privințe însă descoperim și diferențe semnificative între cele două dintre care ies în evidență cel mai bine cele care privesc contractele pentru care se poate solicita amânarea plății și criteriile de eligibilitate aplicate debitorilor. În vreme ce potrivit Ordonanței pot solicita amânarea doar cei care nu au restanțe la plata ratelor creditelor, proiectul de lege prevede spre exemplu, posibilitatea de a solicita amânarea plăților pentru debitorii care înregistrează întârzieri de până la 90 de zile de la plată.

Proiectul de lege din Parlament vine de asemenea cu o altă modificare importantă, și anume extinderea posibilității debitorilor de a solicita amânări de la plata creanțelor deținute împotriva lor de către entități care desfășoară activități de recuperare de creanțe. Proiectul de lege propune în același timp și suspendarea până în ultima zi a anului curent, la cerere, a oricăror proceduri de executare silită. Pe de altă parte, Ordonanța 37/2020, prevede garantarea de către statul român a dobânzii amânate din creditele ipotecare acordate persoanelor fizice, prevedere ce lipsește din proiectul aflat momentan în dezbatere parlamentară.

„În măsura în care Camera Deputaților votează proiectul de lege, rămâne de văzut dacă va urma sau nu promulgarea, iar, dacă va fi legea ar fi promulgată, vom fi în situația nefericită de a avea două acte normative în vigoare cu suprapunere de obiect, dar cu neconcordanţă de reglementare (fiind discutabil dacă OUG 37/2020 ar putea fi abrogată de Parlament prin însăși noua lege, dat fiind că ordonanța nu a fost încă dezbătută în Parlament). Am ajunge în acest fel într-o situație aflată nu doar în contradicție cu normele de tehnică legislativă, ci și de natură a bulversa și mai mult cetățenii României, mediul de afaceri și societatea românească în ansamblul ei, deja greu încercată de dificultățile fără precedent cu care se confruntă. Tocmai faptul că întreaga societate se confruntă cu o situație de criză ar trebui să motiveze mai ales forumul legislativ și forumul executiv să se alinieze pentru realizarea unui obiectiv comun: buna guvernare a țării, atât cât se poate în condițiile dificile și presante pe care le traversăm, ceea ce presupune cel puţin ca provocările suportate de ţară să nu fie accentuate și prin măsurile guvernanţilor”, conchide Andrei Burz-Pînzaru.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: