PwC România - Studiu măsuri fiscale
Data publicarii: 09-04-2020 | EconomiePotrivit studiului „Barometrul HR” realizat în aceste zile de PwC România, peste 90% dintre respodenți, reprezentanți ai companiilor din România, consideră amânarea plății obligațiilor fiscale fără instituirea accesoriilor până la 30 de zile de la încetarea stării de urgență, drept una dintre cele mai utile măsuri adoptate de Guvern în contextul crizei generate de epidemia de Covid-19.
“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
Cât privește impactul imediat pe care măsurile luate de autorități le-au avut în această perioadă, marea majoritate a companiilor apreciază în special măsurile care s-au luat în zona fiscală. Astfel, 88% dintre aceștia consideră ca fiind binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri și terenuri, respectiv pe mijloacele de transport, de la sfârșitul lunii martie până la sfârșitul lunii iunie. În același timp, 70% dintre aceștia consideră ca fiind utilă măsura ce stabilește plățile trimestriale anticipate la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit din trimestrul curent.
”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Dintre măsurile adoptate în alte state care ar putea aduce beneficii și la nivel local amintim rambursarea accelerată a TVA-ului în Belgia, Letonia și Luxembourg, prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale și implicit plata obligațiilor fiscale în Italia, Belgia, Malta, Franța, Cehia și Luxembourg, respectiv suspendarea acțiunilor de control fiscal din Austria, Italia, Polonia și Franța.
“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
Cât privește impactul imediat pe care măsurile luate de autorități le-au avut în această perioadă, marea majoritate a companiilor apreciază în special măsurile care s-au luat în zona fiscală. Astfel, 88% dintre aceștia consideră ca fiind binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri și terenuri, respectiv pe mijloacele de transport, de la sfârșitul lunii martie până la sfârșitul lunii iunie. În același timp, 70% dintre aceștia consideră ca fiind utilă măsura ce stabilește plățile trimestriale anticipate la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit din trimestrul curent.
”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Dintre măsurile adoptate în alte state care ar putea aduce beneficii și la nivel local amintim rambursarea accelerată a TVA-ului în Belgia, Letonia și Luxembourg, prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale și implicit plata obligațiilor fiscale în Italia, Belgia, Malta, Franța, Cehia și Luxembourg, respectiv suspendarea acțiunilor de control fiscal din Austria, Italia, Polonia și Franța.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani