Opinie Deloitte: competiție acerbă pentru atragerea de investiții în industria auto
Data publicarii: 09-12-2019 | EconomieIndustria auto din România, unul dintre pilonii de bază al economiei noastre se confruntă cu noi provocări în ultima perioadă, provocări ce pot frâna atragerea de noi investiții și dezvoltarea continuă. Potrivit Elenei Geageac, Senior Manager Taxe Directe și A corinei Simion, Manager Taxe Directe Deloitte România, se resimte un val de pesimism venit dintre Germania, cel mai mare producător auto european dar și nevoia stringentă de investiții de care producătorii au nevoie pentru a se adapta la noile tehnologii.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman