Este proiectul de amnistie fiscală o soluție de moment?
Data publicarii: 19-07-2019 | EconomieS-a discutat mult în ultima perioadă despre proiectul de amnistie și restructurare a datoriilor fiscale. Este vorba despre un proiect complex, care naște controverse dar care pe de altă parte trebuie analizat și înțeles în contextul situației la zi din țara noastră, consideră Costin Manta, Senior Manager, Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică EY România, care face și o analiză detaliată a acestei probleme.
Potrivit acestuia, la finalul anului 2018 datoriile fiscale se ridicau deja la suma de 30 de miliarde de lei. Dintre acestea, doar 0,5 miliarde au fost stinse deja, în primele patru luni ale anului curent. Prin urmare, ne confruntăm cu mari dificultăți în ceea ce privește procesul de colectare a creanțelor fiscale din România. Cu probleme similare s-au confruntat însă și alte state ale Uniunii Europene, o parte dintre acestea recurgând la soluția amnistiei. Dintre acestea, cele mai importante nume sunt Belgia, Italia, Germania, Grecia, Italia și Spania.
„Se înțelege că guvernanții încearcă prin această metodă să rezolve problema deficitului bugetar. Oare acest proiect legislativ este soluția găsită de guvernanți pentru a nu crește taxele? Așa cum ne-a arătat istoria, creșterea taxelor ar afecta toate categoriile de contribuabili, inclusiv pe cei buni platnici” spune el.
Prin urmare, amnistia poate avea beneficii majore, cel mai mare dintre acestea fiind si faptul ca le va permite contribuabililor să își achite parte din obligațiile fiscale restante, ca urmare a stingerii obligațiilor fiscale accesorii. Acestea din urmă nu făceau decât să mărească datoriile, impiedicând colectarea eficientă. „Astfel, în sarcina contribuabilului erau stabilite obligații fiscale principale și accesorii ce nu puteau fi achitate, deși contribuabilul achitase la timp obligațiile fiscale declarate până în acel moment” adaugă el.
Chiar dacă în acest moment amnistia pare a fi o soluție bună, ea nu este însă soluția perfectă de fiecare dată când apar datorii. Ea trebuie să aibă un caracter excepțional și să apară ca măsură concretă doar atunci când toate celelalte soluții s-au epuizat. „Acordarea de amnistii fiscale în mod repetitiv riscă să fie contraproductivă, putând duce la concluzia că neplata obligațiilor fiscale la termen poate fi o strategie de finanțare. În plus, caracterul excepțional al amnistiei fiscale este întărit și de întrebările ce pot apărea privind impactul asupra concurenței. Statul ar trebui să folosească toate pârghiile legale, existente deja, pentru a preîntâmpina nevoia unei amnistii în viitor” conchide Costin Manta.
Potrivit acestuia, la finalul anului 2018 datoriile fiscale se ridicau deja la suma de 30 de miliarde de lei. Dintre acestea, doar 0,5 miliarde au fost stinse deja, în primele patru luni ale anului curent. Prin urmare, ne confruntăm cu mari dificultăți în ceea ce privește procesul de colectare a creanțelor fiscale din România. Cu probleme similare s-au confruntat însă și alte state ale Uniunii Europene, o parte dintre acestea recurgând la soluția amnistiei. Dintre acestea, cele mai importante nume sunt Belgia, Italia, Germania, Grecia, Italia și Spania.
„Se înțelege că guvernanții încearcă prin această metodă să rezolve problema deficitului bugetar. Oare acest proiect legislativ este soluția găsită de guvernanți pentru a nu crește taxele? Așa cum ne-a arătat istoria, creșterea taxelor ar afecta toate categoriile de contribuabili, inclusiv pe cei buni platnici” spune el.
Prin urmare, amnistia poate avea beneficii majore, cel mai mare dintre acestea fiind si faptul ca le va permite contribuabililor să își achite parte din obligațiile fiscale restante, ca urmare a stingerii obligațiilor fiscale accesorii. Acestea din urmă nu făceau decât să mărească datoriile, impiedicând colectarea eficientă. „Astfel, în sarcina contribuabilului erau stabilite obligații fiscale principale și accesorii ce nu puteau fi achitate, deși contribuabilul achitase la timp obligațiile fiscale declarate până în acel moment” adaugă el.
Chiar dacă în acest moment amnistia pare a fi o soluție bună, ea nu este însă soluția perfectă de fiecare dată când apar datorii. Ea trebuie să aibă un caracter excepțional și să apară ca măsură concretă doar atunci când toate celelalte soluții s-au epuizat. „Acordarea de amnistii fiscale în mod repetitiv riscă să fie contraproductivă, putând duce la concluzia că neplata obligațiilor fiscale la termen poate fi o strategie de finanțare. În plus, caracterul excepțional al amnistiei fiscale este întărit și de întrebările ce pot apărea privind impactul asupra concurenței. Statul ar trebui să folosească toate pârghiile legale, existente deja, pentru a preîntâmpina nevoia unei amnistii în viitor” conchide Costin Manta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii