Este proiectul de amnistie fiscală o soluție de moment?
Data publicarii: 19-07-2019 | EconomieS-a discutat mult în ultima perioadă despre proiectul de amnistie și restructurare a datoriilor fiscale. Este vorba despre un proiect complex, care naște controverse dar care pe de altă parte trebuie analizat și înțeles în contextul situației la zi din țara noastră, consideră Costin Manta, Senior Manager, Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică EY România, care face și o analiză detaliată a acestei probleme.
Potrivit acestuia, la finalul anului 2018 datoriile fiscale se ridicau deja la suma de 30 de miliarde de lei. Dintre acestea, doar 0,5 miliarde au fost stinse deja, în primele patru luni ale anului curent. Prin urmare, ne confruntăm cu mari dificultăți în ceea ce privește procesul de colectare a creanțelor fiscale din România. Cu probleme similare s-au confruntat însă și alte state ale Uniunii Europene, o parte dintre acestea recurgând la soluția amnistiei. Dintre acestea, cele mai importante nume sunt Belgia, Italia, Germania, Grecia, Italia și Spania.
„Se înțelege că guvernanții încearcă prin această metodă să rezolve problema deficitului bugetar. Oare acest proiect legislativ este soluția găsită de guvernanți pentru a nu crește taxele? Așa cum ne-a arătat istoria, creșterea taxelor ar afecta toate categoriile de contribuabili, inclusiv pe cei buni platnici” spune el.
Prin urmare, amnistia poate avea beneficii majore, cel mai mare dintre acestea fiind si faptul ca le va permite contribuabililor să își achite parte din obligațiile fiscale restante, ca urmare a stingerii obligațiilor fiscale accesorii. Acestea din urmă nu făceau decât să mărească datoriile, impiedicând colectarea eficientă. „Astfel, în sarcina contribuabilului erau stabilite obligații fiscale principale și accesorii ce nu puteau fi achitate, deși contribuabilul achitase la timp obligațiile fiscale declarate până în acel moment” adaugă el.
Chiar dacă în acest moment amnistia pare a fi o soluție bună, ea nu este însă soluția perfectă de fiecare dată când apar datorii. Ea trebuie să aibă un caracter excepțional și să apară ca măsură concretă doar atunci când toate celelalte soluții s-au epuizat. „Acordarea de amnistii fiscale în mod repetitiv riscă să fie contraproductivă, putând duce la concluzia că neplata obligațiilor fiscale la termen poate fi o strategie de finanțare. În plus, caracterul excepțional al amnistiei fiscale este întărit și de întrebările ce pot apărea privind impactul asupra concurenței. Statul ar trebui să folosească toate pârghiile legale, existente deja, pentru a preîntâmpina nevoia unei amnistii în viitor” conchide Costin Manta.
Potrivit acestuia, la finalul anului 2018 datoriile fiscale se ridicau deja la suma de 30 de miliarde de lei. Dintre acestea, doar 0,5 miliarde au fost stinse deja, în primele patru luni ale anului curent. Prin urmare, ne confruntăm cu mari dificultăți în ceea ce privește procesul de colectare a creanțelor fiscale din România. Cu probleme similare s-au confruntat însă și alte state ale Uniunii Europene, o parte dintre acestea recurgând la soluția amnistiei. Dintre acestea, cele mai importante nume sunt Belgia, Italia, Germania, Grecia, Italia și Spania.
„Se înțelege că guvernanții încearcă prin această metodă să rezolve problema deficitului bugetar. Oare acest proiect legislativ este soluția găsită de guvernanți pentru a nu crește taxele? Așa cum ne-a arătat istoria, creșterea taxelor ar afecta toate categoriile de contribuabili, inclusiv pe cei buni platnici” spune el.
Prin urmare, amnistia poate avea beneficii majore, cel mai mare dintre acestea fiind si faptul ca le va permite contribuabililor să își achite parte din obligațiile fiscale restante, ca urmare a stingerii obligațiilor fiscale accesorii. Acestea din urmă nu făceau decât să mărească datoriile, impiedicând colectarea eficientă. „Astfel, în sarcina contribuabilului erau stabilite obligații fiscale principale și accesorii ce nu puteau fi achitate, deși contribuabilul achitase la timp obligațiile fiscale declarate până în acel moment” adaugă el.
Chiar dacă în acest moment amnistia pare a fi o soluție bună, ea nu este însă soluția perfectă de fiecare dată când apar datorii. Ea trebuie să aibă un caracter excepțional și să apară ca măsură concretă doar atunci când toate celelalte soluții s-au epuizat. „Acordarea de amnistii fiscale în mod repetitiv riscă să fie contraproductivă, putând duce la concluzia că neplata obligațiilor fiscale la termen poate fi o strategie de finanțare. În plus, caracterul excepțional al amnistiei fiscale este întărit și de întrebările ce pot apărea privind impactul asupra concurenței. Statul ar trebui să folosească toate pârghiile legale, existente deja, pentru a preîntâmpina nevoia unei amnistii în viitor” conchide Costin Manta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani