In Romania, bancile nu recompenseaza clientii bun-platnici
Data publicarii: 02-02-2007In majoritatea statelor europene precum si in SUA, cei fara incidente de plata pot obtine de la institutia finantatoare dobanzi situate cu puncte procentuale bune sub nivelul pietei. La noi, prea putine banci se dovedesc interesate sa participe la sistemul de raportare a informatiilor pozitive despre clienti, din motive mai mult sau mai putin obiective.
"Romanii vor avea dobanzi calculate in functie de istoricul de plata in momentul in care toate bancile din Romania vor trece la declararea evenimentelor pozitive catre Biroul de Credit", a spus, pentru Adevarul, Dragos Cabat, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari. In acest moment, Biroul de credit, impreuna cu Asociatia Romana a Bancilor (ARB), lucreaza la un proiect care vizeaza generalizarea sistemului de transmitere a informatiilor pozitive de catre toate bancile, dat fiind ca mai putin de 10 din cele 39 de institutii financiare raporteaza astfel de date.
Trei sferturi din banci, neinteresate de sistem
"Bancile care nu o fac ar ar trebui sa fie convinse sa participe la acest sistem, dar probabil ca intampina probleme tehnice sau au alte prioritati", a mai spus Dragos Cabat. Acesta apreciaza ca in Romania se va putea vorbi de dobanzi mai scazute la imprumuturile acordate clientilor bun-platnici cel mai devreme in a doua jumatate a anului viitor. Aceasta, dupa implementarea sistemului Basel II , care devine obligatoriu pentru toate bancile din anul 2008 si dupa intensificarea concurentei de pe piata.
Mihail Bogza, presedinte al Consiliului de Administratie al Bancpost, spune ca prima conditie pentru implementarea unui astfel de sistem de "premiere" a clientilor cu un istoric bun de plata este generalizarea sistemului amintit. "Daca un client declara ca nu are credite de la alte banci, nu putem verifica daca este asa sau nu, ne bazam exclusiv pe cele spuse de el", afirma oficialul Bancpost. Termenul in care proiectul de generalizare a transmiterii informatiilor va fi implementat in practica depinde, spune Mihail Bogza, de "capacitatea de persuasiune a ARB si a BNR" de a convinge si restul de banci de beneficiile unui astfel de sistem, pentru ca nu le poti obliga prin metode administrative." BNR, ca reglementator, ar putea infleuenta foarte mult bancile prin metode prudentiale", mai declara oficialul Bancpost.
Mai pesimist este Ionut Patrahau, directorul general adjunct al Bancii Transilvania (BT) care este de acord cu faptul ca "este cazul" ca si in Romania clientii fideli si fara incidente de plata sa beneficieze acum de conditii financiare mai bune, dar apreciaza ca va mai trece ceva timp pana ce acest lucru se va intampla. "Daca vorbim de istoricul unui client in relatia cu aceeasi banca, cei fideli si fara incidente de plata ar trebui sa beneficieze de conditii preferentiale. In Romania insa acest lucru este greu de realizat, pentru ca rulajul clientilor intre banci este foarte mare", a mai declarat oficialul Bancii Transilvania. Acesta spune ca, date fiind conditiile de pe piata autohtona unde ofertele nu sunt asa de standardizate iar clientii sunt infideli bancilor, acestea din urma vor fi obligate sa-si concentreze eforturile pentru a-si multumi clientela statornica. Prin conditii mai bune de dobanzi, si nu numai.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani