Farmacistii renunta la afacerile cu farduri
Data publicarii: 27-01-2007
Un ordin al ministrului sanatatii din vara anului trecut scoate insa din farmacii produsele de puericultura mari, cum sunt carucioarele pentru copii, dar si jucariile, cartile de povesti, incaltamintea medicinala sau ochelarii de soare.
La capitolul cosmetice raman totusi pe raft produsele dermato-cosmetice si cele de igiena sau ingrijire, desi acelasi ordin interzice comercializarea vopselei de par, a rimelului sau a fondului de ten.
Rezultatul: pierderi totale estimate de farmacisti la cateva milioane de euro. "Ponderea acestor produse in portofoliul farmaciilor Dona nu era semnificativa, insa erau un plus la vanzari odata cu epuizarea medicamentelor compensate", a declarat directorul executiv al lantului de farmacii, Ovidiu Constantin.
Pe de alta parte, Dorin Catana, director general Centrofarm, spune ca ordinul nu-i afecteaza intrucat produsele comercializate in farmacie sunt agreate de minister.
Tendinta retailerilor farmaceutici de a insista pe segmentul comercializarii de cosmetice si parafarmaceutice a devenit mai vizibila in piata la finele lui 2004. Efectele s-au facut simtite in prima jumatate a anului trecut, cand vanzarile de cosmetice au crescut cu 42% in farmacii, in detrimentul magazinelor de cosmetice sau al celor generale, potrivit datelor MEMRB.
Potrivit aceluiasi studiu, ponderea produselor cosmetice in vanzarile farmaciilor variaza intre 5% si 20%, in timp ce toate celelalte produse parafarmaceutice mai adauga cam 2-3 procente la vanzari.
Noi linii de produse
Consumul de medicamente in Romania se situeaza in jurul valorii de 35-40 de euro per capita, in timp ce in tarile din regiune acesta este cel putin dublu. In aceste conditii, farmacistii sunt nevoiti sa tina "cu dintii" de produsele parafarmaceutice, pentru a realiza venituri cel putin la fel de mari ca anul trecut.
In lipsa produselor care cresteau semnificativ afacerile farmacistilor, incep sa-si faca loc pe rafturi produsele de ingrijire personala din marcile rar sau chiar deloc intalnite pana acum la noi.
De asemenea, produsele naturiste sau varietatea de suplimente nutritive sunt menite sa inlocuiasca vopseaua de par ori jucariile pentru copii. De exemplu, portofoliul Sensiblu include acum cateva sute de branduri de cosmetice si peste 8.000 de produse. Unele dintre acestea, asa cum sunt L'Occitane, Boots sau Herbology, sunt disponibile doar in farmaciile Sensiblu.
Ministerul nu da insa un termen-limita pentru ca farmacistii sa se alinieze normelor, astfel ca majoritatea continua sa isi pastreze produsele in farmacii, pana la epuizarea stocurilor. "Analizam inca efectele introducerii ordinului asupra farmaciilor", explica Dumitru Lupuleasa, presedintele Colegiului Farmacistilor.
Potrivit acestuia, in farmacii mai exista inca produse interzise prin ordinul Ministerului Sanatatii, intrucat stocurile nu au fost epuizate. Tendinta ne-a fost confirmata de directorul executiv al lantului de farmacii Dona.
"Am incercat sa concentram produsele parafarmaceutice in cateva farmacii, insa avem probleme destul de mari in a lichida stocul: avem, de pilda, o pereche de incaltari, care, in aceste conditii, nu mai imbie pe nimeni", explica Ovidiu Constantin.
Concurenta la varf
In prezent, pe piata functioneaza aproximativ 4.500 de farmacii, iar cel putin jumatate dintre acestea sunt afectate de prevederile Ministerului Sanatatii, potrivit estimarilor.
Cel mai mare lant de farmacii din Romania este Sensiblu, care apartine grupului A&D Pharma, cu peste 100 de puncte de vanzare, urmat de HelpNet si de lanturile de farmacii ale principalilor distribuitori de medicamente de pe piata - asa cum sunt Relad sau Montero. In top se situeaza, de asemenea, lanturile Centrofarm, Dona sau Omnia.
Citeste tot articolul in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des