Secretul tehnologic, 60% din valoarea de piata a afacerii

Data publicarii: 26-01-2007
Secretul tehnologic 60% din valoarea de piata a afaceriiDoua companii care activeaza in acelasi domeniu si au dimensiuni relativ similare (patrimoniu, numar de angajati, utilaje etc.) realizeaza performante diferite, noteaza Adevarul. Decalajul dintre ele este determinat de modul in care se folosesc resursele, adica secretele de fabricatie. Respectivele cunostinte si tehnologii reprezinta, potrivit expertilor, cel putin 60% din valoarea de piata a companiei.

Insa "secretele de firma" sunt doar o parte a bunurilor intangibile pe care le detin companiile, totalitatea acestora formand capitalul intelectual. Deocamdata, in majoritatea societatilor comerciale, capitalul intelectual nu este luat in seama si, in consecinta, nu e apreciat la adevarata lui valoare. Efectele se vad pe piata: scaderi ale performantelor, produse de calitate indoielnica, preturi exagerat de mari, uneori chiar falimente. Care ar putea fi valoarea (in bani) a capitalului intelectual?

Indici si chestionare de evaluare a capitalului intelectual

Un grup de reflectie format din matematicieni, economisti si experti in diverse domenii (contabilitate, proprietate intelectuala, consultanta, management) s-a intrunit, ieri, la Bucuresti, intr-o noua conferinta dedicata evaluarii capitalului intelectual si includerii acestuia in capitalul social al firmelor. Grupul pregateste fundamentarea stiintifica pentru evaluarea si valorificarea capitalului intelectual, conturandu-se pana in prezent o serie de indicatori contabili si chiar cateva paragrafe pentru ceea ce va fi un chestionar de evaluare. Va fi prezentata, in curand, si o formula matematica pentru calculul valorii acestor bunuri non-materiale, dupa cum ne-au declarat promotorii grupului de reflectie - economistii Ana Jimbla si Luca Gherasim.

Concret, cei care vor dori sa cunoasca valoarea contabila a capitalului intelectual pe care il detin (ca persoana juridica) vor completa un chestionar si vor face o lista cu respectivele bunuri intangibile. S-ar putea inscrie aici: brevetele de inventie; capacitatea angajatilor de a aplica procedurile; capacitatea de inovare; certificarile de calitate; abilitatile de concepere ale angajatilor; normele de organizare interna; capacitatea de a mentine performantele companiei; capacitatea de adaptare la noutate; provocarea cererii; gradul de integrare in piata; capacitatea de a prospecta; prognozele proprii; capacitatea de diversificare a ofertei etc.

Din capitalul intelectual mai pot face parte tehnologiile de fabricare ("know-how"), proiectele in derulare, procedurile de organizare interna, inventiile si inovatiile, diverse retete detinute de firme si orice alte bunuri produse prin inteligenta angajatilor acestora.

Dupa evaluarea bunurilor, vor rezulta mai multi indicatori, care vor fi trecuti, succesiv, in registre de modelare (econometrica, statistica, standardizare etc.), apoi de simulare si de aplicare. "Va trebui sa avem o legislatie care sa permita institutionalizarea capitalului intelectual ca bun tangibil. Cand vor avea putere de circulatie juridica, bunurile componente ale capitalului intelectual vor putea fi active integrate in mecanismele economiei de piata, inclusiv prin listarea pe bursele de valori", au mai spus specialistii.

Model de calcul pentru competitivitatea firmelor

Lectorul Cristiana Tudor-Soare a prezentat, la intrunirea de ieri a Grupului Manecognitiva, un model economic prin care se evidentiaza relatia dintre inovare si competitivitatea firmelor, acesta fiind un capitol important in evaluarea capitalului intelectual. Modelul contine o serie de indicatori privind inovarea, competitivitatea si factorii stimulatori pentru utilizarea eficienta a inovarii, pe care le vom prezenta pe larg, intr-o abordare viitoare. Cristiana Tudor-Soare redacteaza, in prezent, o colectie de carti din categoria "Business" pentru intreprinzatori. Valorificarea capitalului intelectual este deosebit de intensiva in firmele din tarile nordice (in special Danemarca si Suedia), conceptul fiind in curs de implementare si in mediul de afaceri din SUA. De altfel, firmele din America au ca model al capitalului o "tabela de stabilitate" din care fac parte bunurile de natura intelectuala din patrimoniu.

In vederea consacrarii pe plan mondial a acestui nou concept, grupul de reflectie pregateste organizarea primului congres mondial "Manecognitiva - noua diviziune internationala a muncii", avand ca tema centrala capitalul intelectual al companiilor. Evenimentul se va desfasura in Romania, la 17 septembrie 2008, sub auspiciile UNESCO.

Citeste tot articolul in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: