Transportatorii rutieri solicita Guvernului sa elimine supraacciza la carburanti
Data publicarii: 02-02-2018 | EconomieUniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din România solicita Guvernului eliminarea supraaccizei la carburanti, atragând atentia asupra faptului ca firmele de transport rutier vor fi nevoite sa creasca tarifele de transport marfa, cu 20%, cu efecte directe si imediate asupra preturilor la raft ale produselor de stricta necesitate si, similar, tarifele de transport persoane, în urma majorarii costurilor cu carburantul si a lipsei unei scheme de rambursare a acesteia.
"În prezent, pretul motorinei este mai mare cu cel putin 1 leu/ litru fata de luna august 2017, ultima luna înainte de majorarea accizei la carburanti. Fata de finalul lunii august 2017, pretul barilului de petrol a crescut cu 40%, de la 50 la 70 dolari/ baril, iar moneda nationala s-a depreciat fata de euro cu 1,5% (preturile produselor finite obtinute din petrol se calculeaza în euro). La toate aceste cresteri se adauga si majorarea cu peste 21% a accizei la motorina, în 15 septembrie si 1 octombrie 2017, de la 1518,04 lei/1000 litri la 1838,04 lei/1000 litri, impactul accizei si TVA-ului în pretul carburantului la pompa fiind în acest moment de 50%. Rata anuala a inflatiei a urcat în luna decembrie 2017 la 3,32%, în conditiile în care, în luna august 2017, rata anuala a inflatiei a fost de numai 1,2%", potrivit unui comunicat al UNTRR, remis joi AGERPRES.
Transportatorii rutieri subliniaza ca majorarea accizei la carburanti a avut ca impact scaderea consumului si migrarea alimentarilor cu combustibil de catre transportatorii români care fac curse în Europa în alte state membre cum ar fi Ungaria si Austria, tari unde pretul la motorina este mai atractiv având în vedere existenta unui sistem de recuperare a accizei si a TVA-ului foarte bine reglementat de catre autoritatile acestor state.
La acestea se adauga diminuarea vânzarilor de carburant pe teritoriul României, ca urmare a migrarii volumelor aprovizionate de catre transportatori din alte state care tranziteaza România si care prefera sa alimenteze acum în tarile vecine, Bulgaria si Ungaria, unde pretul carburantului este mai mic.
România are în acest moment cea mai mare acciza la motorina dintre statele membre UE din regiune, respectiv 393,84 euro, comparativ cu Bulgaria, cu 330,3 euro sau Ungaria, cu 364,46 euro.
"Transportatorii rutieri care lucreaza în România si nu pot alimenta în afara tarii trebuie sa majoreze tarifele de transport imediat cu 20% pentru a nu intra în faliment. Efectele majorarii accizei prin migrarea alimentarilor în tarile vecine si scaderea încasarilor din acciza în România se confirma prin scaderea volumelor vândute la pompa, în beneficiul Ungariei si Austriei care au cost mai mic pentru transportatori si conditii la procedurile fiscale net superioare", mai spune Uniunea Transportatorilor Rutieri.
În plus, UNTRR precizeaza ca desi a solicitat în data de 5 septembrie 2017, 5 octombrie 2017 si 16 noiembrie 2017 reluarea schemei de rambursare a accizei, potrivit art. 7.2 al Directivei 96/ 2003, si desi sisteme similare functioneaza de ani de zile în Ungaria, Slovenia, Franta, Spania, Belgia sau Italia, fara ca rambursarea sa fie considerata ajutor de stat, având în vedere ca nu coboara sub pragul minim european de taxare a motorinei pentru propulsie de 330 euro/1000 litri, în România schema nu s-a reluat nici ca ajutor de stat, nici în afara sferei de aplicare.
În acest context, UNTRR solicita Guvernului sa reia schema de rambursare a accizei suplimentare, iar în lipsa acesteia sa se renunte definitiv la supraacciza la carburant.
"Desi Guvernul României a promis ferm, prin persoana primului ministru, adoptarea hotarârii de reluare a schemei de rambursare, pâna în acest moment masura a fost neglijata ceea ce a generat efectele asupra carora UNTRR a atras atentia în repetate rânduri, respectiv, cresterea tarifelor de transport, a preturilor la produsele de stricta necesitate cu implicatii majore în scaderea nivelului de trai al populatiei, precum si migrarea alimentarilor în tarile vecine cu pierderea veniturilor încasate din accize la bugetul de stat al României. În aceste conditii, în care este evident faptul ca este grav afectata competitivitatea transportatorilor rutieri români, precum si încasarile din acciza la bugetul de stat, UNTRR solicita Guvernului sa reia imediat schema de rambursare a accizei suplimentare, iar în lipsa acesteia sa se renunte definitiv la supraacciza la carburant", mai spune UNTRR, în comunicat.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata în 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, înregistrând de la înfiintare pâna în prezent peste 14.000 de membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani