Trei solutii pentru a intra in lumea afacerilor

Data publicarii: 12-01-2007
3 solutii ...Atunci cand te-ai hotarat sa intri in afaceri, drumul pe care l-ai ales te poate purta in trei directii: poti incepe un business de la zero, sa cumperi o franciza sau sa preiei o afacere deja existenta, noteaza Adevarul. Fiecare directie prezinta avantaje si dezavantaje, determinate de valoarea investitiilor, perioada de amortizare a acestora sau modalitatile de management ale afacerii. Ce trebuie sa stii pentru a face alegerea corecta? Specialistii din mediul de afaceri cred ca preluarea unui business deja existent este solutia cea mai buna, atunci cand nu iti doresti batai de cap si vrei ca amortizarea  investitiilor sa se realizeze intr-un timp relativ scurt. Insa pentru aceasta miscare ai nevoie de o suma destul de mare.

Totul depinde de gradul de dezvoltare al businessului pe care vrei sa-l achizitionezi. Pe de alta parte, analistii spun ca franciza are cel mai scazut grad de risc. Dan Mischie, director general al restaurantelor Caru cu Bere si Citty Grill, spune ca daca ar fi sa mai inceapa un business ar alege o franciza in domeniul restaurantelor sau al cafenelelor.

"Chiar daca francizele sunt intr-o continua expansiune, piata romaneasca pe acest segment este destul de redusa fata de celelalte state ale lumii", spune Mischie. Intr-adevar, un studiu realizat de IMO Group releva faptul ca in SUA se deschide o franciza la fiecare 17 minute, in timp ce in Romania se cumpara in medie 4 pe luna. Domeniul retailului si al restaurantelor este cel mai raspandit in Romania pe segmentul francizelor. Acest tip de afacere nu este altceva decat o combinatie intre un business luat de la zero si unul deja existent. Practic, prin cumpararea unei francize, proprietarul plateste pentru dreptul de folosire al brandului respectiv si comercializeaza un produs care apartine de drept altcuiva. In materie de marketing, publicitate, aparatura si personal calificat, francizorul ofera de cele mai multe ori asistenta totala.

Un brand cunoscut se vinde scump

Promovarea unui brand pe o piata concurentiala este o adevarata piatra de incercare. Ai nevoie de bani, de timp si de o strategie de marketing foarte bine pusa la punct. Insa odata ce firma isi gaseste locul ei in piata, lucrurile devin mai simple. Din aceste motive, o afacere deja cunoscuta se vinde destul de scump. Cel care o preia va trebui cel putin sa o mentina pe pozitia existenta sau sa incerce prin investitii, modernizare sau chiar rebranduire (schimbarea numelui, a siglei sau a profilului) sa ii creasca profitabilitatea. "La fel ca si in cazul francizei, faptul ca cineva a activat pe piata si a trecut peste perioada dificila de la inceput in care trebuie sa iti creezi o retea de furnizori, sa angajezi personal sau sa intocmesti sute de documente de functionare reprezinta un beneficiu", considera Dan Mischie.

O idee geniala poate deveni o afacere de succes

Cristian Moise a cumparat un depozit angro de la periferia Bucurestiului. "In prima mea zi de munca, i-am gasit pe angajati aliniati in curtea depozitului langa masinile de marfa, lucru care m-a incantat. Am continuat sa lucrez cu acelasi personal, furnizori sau beneficiari", spune Moise. El afirma ca nu ar fi reusit in acest domeniu daca ar fi luat-o de la zero.

Majoritatea tinerilor intreprinzatori pornesc in afaceri pe propriile forte. Cel mai mare avantaj al acestei alegeri este libertatea de decizie a proprietarului pe toate directiile businessului: control total asupra managementului, alegerea profilului si locatiei, personalului sau bugetelor. "Atunci cand incepi o afacere cu forte proprii, trebuie sa studiezi foarte bine piata pe care urmeaza sa lucrezi", crede Adriana Birlica, director executiv al firmei Soromi din Bucuresti.

Ea spune ca satisfactia este foarte mare atunci cand reusesti prin strategia ta de marketing si fondurile proprii sa iti creezi un brand recunoscut si apreciat pe acel segment de piata. "Nu spun ca este usor, insa atunci cand stapanesti un domeniu, cand ai o minima experienta si cand nu esti conditionat de nimeni si de nimic in deciziile pe care le iei, succesul poate veni intr-un timp scurt", a mai adaugat Birlica. Dan Mischie crede ca o idee geniala poate transforma numele tau intr-un brand care iti poate garanta un succes instantaneu si un avans considerabil fata de ceilalti concurenti de pe piata.

Citeste tot articolul in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: