Hipermarketul, catedrala consumatorului
Data publicarii: 08-01-2007Partea proasta este ca a disparut motivatia investitiilor majore. Casele reprezinta un lux inaccesibil marii majoritati. Cine castiga mai putin de 1.000 de euro pe luna nu are rost sa viseze la un credit ipotecar. Chiar si cei binecuvantati cu un salariu decent tot trebuie sa depaseasca bariera avansului, iar 15.000-20.000 de euro nu sunt usor de strans, mai ales atunci cand esti bombardat consecvent cu tot felul de gaselnite de marketing. Iar cand ai mai multi bani decat strictul necesar, dar prea putini pentru achizitii majore, fericirea se cauta la hipermarket. Este posibil ca unul dintre resorturile societatii de consum sa se bazeze tocmai pe statutul de chirias asumat de mare parte din cetatenii sai.
Cand nu iti poti permite o locuinta sau efortul de a rambursa zeci de ani un credit ti se pare de neacceptat, te consolezi dand iama prin magazine, schimband telefonul mobil ca pe camasi, televizorul in fiecare an si masina o data la trei. Un impuls asemanator genereaza si tentativele de economisire. Chiar daca, aparent, dobanzile acopera inflatia oficiala, cresterea preturilor in urban e mult mai agresiva decat media pe tara. Cine pune bani deoparte in banca le reduce, practic, puterea de cumparare. Deplasarea varstei de pensionare in vecinatatea sperantei de viata taie, la randul sau, elanul celor dispusi sa economiseasca pentru o pensie privata: s-ar putea sa nu te bucuri de bani cand, in sfarsit, te-ai retras din campul muncii, asa ca e mai intelept sa-i cheltuiesti.
Daca la noi slalomul prin supermarket e ultima distractie la moda, prin Occident incep sa fie cautate placeri mai rafinate. Oamenii vor impresii noi, calatoresc mai mult, prefera sa piarda timpul cu fiintele importante din existenta lor, decat sa dea in branci pentru a-si permite nimicuri in plus. Se incearca ruperea cordonului ombilical cu televiziunea, renuntarea la reality-show-uri in favoarea propriilor experiente. In Romania suntem, in schimb, inca in preistoria societatii de consum, traim sub zodia creditului de nevoi personale, tentati cu perioade de gratie, ispititi cu sansa de a cumpara de Craciun si a plati de Paste si am ajuns sa colectionam electrocasnice precum salbaticii cioburile de sticla.
Nu ne intelegeti gresit, nu intentionam sa ne transformam dintr-o publicatie financiara intr-una ecumenica. Vom vorbi in continuare mai mult despre Mugur Isarescu decat despre Dalai Lama. Vrem insa sa subliniem ca e nevoie de echilibru, ca este riscant sa pui semnul egal intre "a avea" si "a fi", ca prietenii pot fi mai importanti decat toate obiectele din viata noastra. Cu cat o fi mai fericit razboinicul Becali acum, cand incearca sa adoarma numarandu-si milioanele din cont, decat atunci cand facea acelasi exercitiu cu oile proprietate personala? Cu 300.000 de euro la purtator nu esti de 300 de ori mai multumit decat cel cu economii de numai 1.000. Aritmetica cifrelor mari este inselatoare cand nu poti privi dincolo de ele.
Citeste tot articolul in Banii Nostri
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice