Ministrul Transporturilor: ROMATSA nu este in pericol sa intre in faliment; s-a lansat o idee un pic falsa

Data publicarii: 30-05-2017 | Economie

ROMATSA nu este in pericol sa intre in faliment si nici nu sunt probleme pe partea de siguranta aeronautica, a declarat, luni, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, dupa negocierile cu reprezentantii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din Romania (ATSR).

"Un lucru important pe care vreau să îl punctez: ROMATSA nu este în pericol să intre în faliment. S-a lansat o idee, care aș spune că este un pic falsă. Sub nicio formă nu aș permite, ca ministru, să se întâmple așa ceva cu o companie din subordinea ministerului", a precizat Cuc.

Ministrul Transporturilor a menționat că, împreună cu reprezentații ROMATSA, a convenit să stabilească un calendar foarte clar pentru modificarea planului de performanță al instituției.

"Ținând cont că este vorba despre niște modificări de amploare, care presupun o anumită durată de timp, am convenit să stabilim un calendar foarte clar pe care să-l implementăm în perioada următoare. Vizavi de planul de performanță, vreau să vă spun că acesta a fost elaborat în 2015, se întinde pe o perioadă de 5 ani. Din ce înțeleg de la sindicaliștii ROMATSA, problemele vizavi de acest plan de performanță erau cunoscute de factorii de decizie din acel moment și din cadrul ministerului și din cadrul ROMATSA și s-a solicitat modificarea planului de performanță, dar, din păcate, nu s-a luat nicio măsură inclusiv în cursul anului trecut. În urmă cu două săptămâni, a fost o grevă de avertisment când m-am întâlnit cu sindicaliștii de la ROMATSA și ne-am asumat un calendar pe care l-am și respectat. Astfel, în cursul săptămânii trecute, noi am transmis către Comisia Europeană scrisoarea pentru redeschiderea planului de performanță, astfel încât toate costurile și modificările care apar în acest plan de performanță să fie luate în calcul pentru elaborarea unui buget echilibrat al ROMATSA", a precizat ministrul.

În ceea ce privește modificarea Ordonanței 46, aceasta va viza modul de elaborare a bugetului ROMATSA.

"Referitor la modificarea OG 46 — vorbim despre niște măsuri legislative, care trebuie luate în calcul. Am solicitat să își exprime și cei de la ROMATSA punctul de vedere, după care voi discuta aceste măsuri și în cadrul aparatului intern al ministerului, cât și în cadrul Guvernului, atât cu ministrul de Finanțe, cât și cu prim ministrul Sorin Grindeanu. (...) Noi am făcut primul pas și am transmis către Comisia Europeană scrisoarea pentru deschiderea planului de performanță. Așteptăm și din partea celor de la ROMATSA motivarea tehnică a acestei schimbări. Eu am transmis foarte clar și am rugat controlorii de trafic de la ROMATSA să ia în calcul foarte clar că aceste modificări se fac într-un mod rațional, normal, fără a pune presiune pe minister și pe pasagerii care sunt convins că vor fi afectați", a spus Răzvan Cuc.

În opinia acestuia, greva generală anunțată pentru data de 30 mai de către controlorii de trafic aerian nu va dura mult.

"Ați văzut și declarațiile lor. Eu sunt convins că mâine greva nu va ține mult, va dura destul de puțin. Din ce am văzut din declarațiile liderilor de sindicat va dura undeva între două și trei ore din ce am înțeles, dar asta vor stabili ei. Sunt niște măsuri legale pe care trebuie să le urmeze", a subliniat acesta.

În altă ordine de idei, șeful de la Transporturi a asigurat că nu sunt probleme pe partea de siguranță aeronautică.

"Vreau să vă spun un aspect foarte important: sub nicio formă nu sunt probleme pe parte de siguranță aeronautică. Domnul director de la Autoritatea Aeronautică, chiar în cursul zilei de vineri, a efectuat un audit și m-a informat că nu există nicio neconformitate pe partea de securitate și de siguranță, iar mai departe, noi, pe cele două spețe pe care le-am aminitit mai devreme, vom urmări calendarul, așa cum am promis. Dar, repet: aceste lucruri puteau fi făcute încă din anul 2016, ele fiind aduse la cunoștința miniștrilor din acea perioadă", a menționat Cuc.

Întrebat cine crede că nu și-a făcut treaba, ministrul Transporturilor a răspuns: "Probabil că cei care au condus ministerul".

"Vorbesc despre miniștrii din cursul anului trecut. Eu, acum, în momentul în care ei (reprezentanții ROMATSA — n. r.) au depus oficial modificarea planului de performanță — și solicitarea pentru transmiterea scrisorii de modificare au depus-o acum două săptămâni — în două zile am și transmis scrisoarea către Comisia Europeană. Problema de care dânșii au amintit este o problemă știută încă din 2015. Eu, prima discuție tehnică pe care am avut-o pentru modificarea planului de performanță a fost în urmă cu două săptămâni, împreună cu colegii din minister. Dânșii au înțeles că au făcut anumite solicitări, dar pentru a deschide planul de perfomanță trebuie să întocmească o adresă oficială care trebuie transmisă la minister. Această adresă a fost făcută la sfârșitul lunii aprilie. Ar fi trebuit să se ocupe anul trecut fostul Guvern de problema asta și să nu ajungem cu ea în acest moment, dar încă o dată vă spun că nu se pune problema falimentării ROMATSA", a subliniat el.

De asemenea, Răzvan Cuc a spus că sunt șanse ca documentația pentru modificarea planului de performanță să fie trimisă CE până la data limită, respectiv 5 iunie 2017.

"Noi, prima fază care intră în atribuțiile ministerului am făcut-o și am trimis către Comisie scrisoarea pentru deschiderea planului de performanță. Eu cred că semnalul este unul bun în urma discuțiilor pe care le-am avut la negocieri și au înțeles exact mecanismul de modificare a solicitărilor pe care ei le-au făcut. Vizavi de restul 50 de revendicări pe cere le au dânșii, acestea vor fi tratate cu managementul companiei, nu țin de conducerea ministerului", a adăugat oficialul.

În legătură cu nivelul salariilor angajaților de la ROMATSA, vehiculat în presă, Răzvan Cuc a precizat că o medie este "undeva în jurul sumei de 21.000 de lei", fără sporuri.

"Un alt lucru care trebuie spus este că sumele de care beneficiază controlorii de trafic sunt sume care provin de la EUROCONTROL, nu provin de la bugetul de stat", a subliniat Răzvan Cuc.

Planul de performanță elaborat de ROMATSA în urma Regulamentelor Europene 390 și 391 din 2013, care obligă toate organele de trafic din Europa să elaboreze o politică a costurilor bazată pe o multitudine de criterii, conține o serie de erori care au prejudiciat instituția cu peste 550 milioane de lei, se arată într-un document postat de reprezentanții Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) pe propria pagină de Facebook.

Potrivit sindicaliștilor din ATSR, lipsa unei politici de personal este una dintre erorile planului de performanță întocmit de ROMATSA în 2014, document potrivit căruia Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian s-a angajat să reducă drastic cheltuielile cu personalul chiar dacă Eurocontrol vorbește despre o creștere suplimentară a traficului de 7% anual în următorii 7 an, începând din 2014.

"Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) sesizase nonconformități asupra lipsei personalului operativ. ROMATSA nu ține cont de acestea, nu ține cont de creșterea traficului și nu prevede nicio sumă de bani necesară noilor angajări de controlori de trafic, pentru a căror pregătire sunt necesari 3 — 5 ani.

ROMATSA s-a angajat în anul 2014 ca până în 2019 să reducă costurile cu personalul la nivelul anului 2009! Acest lucru este posibil doar printr-o reducere drastică a personalului operativ, în contradicție cu creșterea traficului aerian și a volumului de muncă necesar asigurării serviciilor de trafic aerian, împotriva oricăror politici economice și de siguranță. Conform legislației europene, aproximativ toți banii încasați suplimentar față de costurile declarate (zeci de milioane euro), nu pot fi utilizați și se păstrează pentru a fi restituiți în următorii 2 ani operatorilor aerieni", se precizează în postarea ATSR.

Potrivit sindicaliștilor, ROMATSA este obligată să facă angajări graduale în cei 5 ani pentru a nu rămâne fără controlori de trafic iar încasările companiei scad an de an.

"În consecință, turnurile de control din România, aflate deja în deficit de personal, nu vor mai putea funcționa în următorii ani, iar celelalte unități de trafic vor rămâne cu un număr redus de personal care nu va mai putea asigura survolurile ce tranzitează țara noastră", precizează ATSR.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: