Cinci ani de moneda euro - un succes incontestabil
Data publicarii: 19-12-2006Slovenia devine, la 1 ianuarie 2007, cel de-al 13-lea stat membru al zonei euro. Slovenia va primi o moneda stabila. Neoficial, euro joaca deja de mult timp un rol important, atat in economia Sloveniei, cat si a tuturor tarilor din Europa de Sud-Est, in primul rand ca moneda de economii si rezerve. Tolarul sloven va fi inlocuit de euro. Procesul este si o realizare logistica, la fel ca acum cinci ani, toate bancile si bancomatele fiind dotate cu noua moneda, care sa poata fi preluata de populatie inca din prima zi a anului. La fel a functionat fara probleme acest proces si la introducerea monedei euro, in 2002. Moneda unica europeana a convins si pietele financiare internationale, inca de la inceput, devenind a doua moneda de schimb internationala, dupa dolarul american.
Euro a continuat practic succesul marcii gemane, care era, pana la aparitia monedei unice, cea mai puternica moneda a Europei. Motivul este clar: in spatele euro sta Uniunea Europeana (mai putin Marea Britanie, Suedia si Danemarca), cel mai mare si competitiv spatiu economic al lumii. Mai mult, traditia germana orientata spre stabilitate a fost preluata si de Banca Centrala Europeana, a carei principala responsabilitate este asigurarea stabilitatii monetare. Pentru a reusi acest lucru, BCE este total independenta de guvernele tarilor din zona euro.
Desigur ca moneda unica a traversat si momente mai grele, in special in relatia cu dolarul, dar nu a suferit in nici un caz acea devalorizare de care se temeau numerosi experti. Euro este la fel de puternic ca si marca si cunoaste, de catva timp, o apreciere sustinuta fata de dolar.
De la inceputul anului, euro s-a apreciat cu 12 procente fata de dolar. Cum se traduce aceasta: cetatenii Uniunii care fac concediul in Statele Unite, primesc acolo mai multi dolari in schimbul euro. E bine pentru turisti, dar nu la fel de frumos este pentru exportatorii europeni, care produc in euro, mai scump si vand in dolari, mai ieftin. Pierderile suferite astfel de exportatori sunt greu de acoperit in conditiile economice mondiale actuale. Situatia avantajeaza insa, logic, importurile: importatorii europeni profita cumparand mai ieftin din America, in dolari si vanzand mai scump in Europa, in euro.
Stabilitatea este cea mai importanta caracteristica a unei monezi; ea consolideaza increderea in valoarea unei valute. Pentru a asigura politic aceasta stabilitate, parintii monedei unice au elaborat Pactul de Stabilitate si Crestere Economica.
Interesant este ca Germania insasi a incalcat ani la rand acest pact, depasind limita prevazuta de indatorare bugetara, de 3% din PIB. 2006 a fost primul an in care acest prag nu a mai fost depasit de guvernul de la Berlin.
Tarile care au aderat in 2004 au si ele probleme cu respectarea politicii de stabilitate: unele se confrunta cu un deficit bugetar prea ridicat, altele cu o inflatie prea mare. Trebuie deci sa mai astepte pana vor putea sa adere la zona euro, dar fac eforturi in acest sens.
O data cu aderarea la Uniune, tarile s-au angajat sa introduca moneda euro, atunci cand vor indeplini toate conditiile necesare. Dupa cum stau lucrurile acum, Malta si Ciprul par cel mai aproape de aceste deziderat. Cele mai mari trei tari la extinderea din 2004, Polonia, Cehia si Ungaria se confrunta cu deficite prea mari, in timp ce tarile baltice au deocamdata o inflatie prea ridicata. Moneda euro nu poate fi adoptata decat atunci cand toate criteriile sunt indeplinite. Este normal sa fie asa, pentru ca astfel s-ar pune in pericol stabilitatea euro, ceea ce ar duce la scaderea increderii in aceasta moneda. Banii nu sunt altceva decat hartie sau metal. Adevarata lor valoare este data de increderea pe care oamenii o au in ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman