Evolutia ratei anuale a inflatiei si a preturilor de consum
Data publicarii: 11-03-2017 | EconomieRata anuala a inflatiei, care masoara evolutia preturilor de consum in ultimul an, a urcat in a doua luna a acestui an la nivelul de 0,2%, fiind a doua luna de valori pozitive dupa 19 luni consecutive de niveluri negative, desi preturile de consum au scazut usor fata de ianuarie, potrivit datelor publicate, vineri, de Institutul National de Statistica (INS).
In ianuarie, rata anuala a inflatiei a fost de 0,05%. La finalul anului 2016, rata anuala a inflatiei a fost de -0,5%, fiind al doilea an la rand in care rata anuala a inflatiei a inregistrat valori negative.
Datele INS arata ca preturile de consum au scazut in luna februarie, in medie, cu 0,09% comparativ cu luna ianuarie, insa nivelul pozitiv al ratei anuale a inflatiei este explicat printr-un efect de baza. Astfel, in februarie 2016, comparativ cu februarie 2017, preturile de consum au scazut mai mult, dupa reducerea TVA de la 24% la 20% de la inceputul anului trecut, iar efectul s-a resimtit in mai multe luni. Totodata, potrivit INS, indicele lunii februarie include si efectul aplicarii Legii nr.1/2017 privind eliminarea unor taxe si tarife (taxa radio, TV si unele taxe pentru eliberarea pasapoartelor).
In februarie 2017, alimentele s-au scumpit cel mai mult, cu 0,65%, In medie, fata de luna ianuarie, in timp ce preturile marfurilor nealimentare au urcat cu 0,08%. In schimb, preturile serviciilor au scazut cu 1,8% fata de luna precedenta, in medie.
Comparativ cu februarie 2016, preturile alimentelor au crescut in a doua luna a acestui an cu 1,43%, marfurile nealimentare s-au scumpit cu 0,11%, iar preturile serviciilor au coborat cu 1,7%.
Fata de luna ianuarie, cele mai mari cresteri de preturi s-au inregistrat, in a doua luna a acestui an, la cartofi (5%), citrice (4,3%), alte legume in afara de cartofi si fasole (3,4%), transport aerian (2,5%) si fructe proaspete (1,9%). La polul opus, cele mai mari ieftiniri s-au inregistrat in februarie la abonamente radio-TV (-17%), dupa eliminarea taxei radio-TV de la 1 februarie, celelalte preturi avand fluctuatii mult mai mici.
"Preturile de consum in luna februarie 2017 comparativ cu luna februarie 2016 au crescut cu 0,2%. In luna februarie 2017, ponderea marfurilor si serviciilor care au inregistrat o scadere a preturilor, comparativ cu februarie 2016, este de 24,4%, cele care au avut cresteri cuprinse in intervalul 0 - 2,5% detin o pondere de 57,0%. Marfurile si serviciile ale caror preturi au crescut cu mai mult de 2,5% detin o pondere de 18,6%”, se arata in comunicatul INS.
Cresterea medie a preturilor de consum in ultimele 12 luni (martie 2016 - februarie 2017) fata de precedentele 12 luni (martie 2015 - februarie 2016), calculata pe baza IPC (indicelui preturilor de consum n.r.), este de-1,1%. Determinata pe baza IAPC, rata medie este de-0,7%.
Banca Nationala a Romaniei (BNR) estimeaza o inflatie de 0,2%, la finalul lunii martie, cu un interval de incertitudine de 0,5% in sus sau in jos, reiese din datele institutiei. BNR a revizuit in scadere prognoza de inflatie pentru finalul acestui an, cu 0,4 puncte procentuale, la 1,7%.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani