Impactul asupra bugetului european din cauza Brexit-ului
Data publicarii: 21-01-2017 | Finante-BanciTheresa May, premierul britanic, a declarat intr-una dintre cele mai urmarite iesiri publice din ultimii ani ca Marea Britanie va parasi piata unica a UE si se va concentra pe semnarea unui acord intre partea britanica si blocul european.
Impredictibilitatea pe care o antreneaza o astfel de situatie se poate rasfrange si asupra cotatiilor celor mai importante companii ale lumii. Moneda britanica s-a prabusit la minimul ultimilor 31 de ani, in timp ce indicele japonez Nikkei 225 a incheiat sedinta de tranzactionare cu o depreciere de 1,48%.
In functie de atitudinea pe care o vor adopta statele blocului comunitar, Brexitul poate fi o oportunitate sau o amenintare pentru bugetul UE, se arata in studiul elaborat de Institutul Jacques Delors. Ar exista totusi posibilitatea ca acest deficit sa fie mai mic daca, asemeni Norvegiei, Marea Britanie va continua sa participe la unele politici comunitare si sa contribuie astfel intr-o anumita masura la bugetul UE.
Dar chiar si in cazul unui asa-numit 'Brexit dur' (hard Brexit) ce ar presupune intr-un scenariu extrem o ruptura economica totala a Marii Britanii de UE, deficitul ar putea fi atenuat de taxele vamale ce ar fi instituite intr-o asemenea eventualitate.
"Estimam ca deficitul adus de Brexit bugetului UE va fi intre 5 si 17 miliarde de euro pe an”, iar suma de 10 miliarde reprezinta scenariul "cel mai probabil”, afirma autorii studiului, Jorg Haas si Eulalia Rubio.
Un studiu al companiei de consultanta PricewaterhouseCoopers - Marea Britanie, realizat inainte de data referendumului, analizeaza scenariile comerciale ale Brexitului. Unul din ele, catre care se indreapta acum Uniunea Europeana si Marea Britanie, conform chiar declaratiilor premierului Theresa May, este cel privind incheierea unui acord de liber-schimb intre cele doua blocuri comerciale. De altfel, studiul arata ca un astfel de acord de liber-schimb chiar daca se va derula pe parcursul a cinci ani de zile este cel mai favorabil atat Uniunii Europene, cat si britanicilor. Dar, acordul de liber-schimb nu va exclude aplicarea unor bariere non-tarifare, de tipul contingentelor, masuri sanitare sau veterinare, conditii de licentiere sau conditii de eliberare a dreptului la munca. Deciziile se vor lua in functie de interesul partilor si de evolutia schimburilor comerciale.
Premierul Marii Britanii a aratat clar ca tara sa nu mai vrea sa faca parte din piata comuna europeana in continuare, asa-numita "single market”, asa cum cei care inca nu-si dau seama cat de mult s-a schimbat lumea in ultimii 25 de ani credeau ca o va face. Imediat dupa socul Brexitului decis prin referendumul din 23 iunie 2016, multi analisti, inclusiv din Romania, prevedeau ca Marea Britanie va ramane in piata comuna intr-un acord similar cu cel al Norvegiei sau al Elvetiei.
"Introducerea de bariere comerciale va insemna ca firmele din Uniunea Europeana isi pun in pericol investitii de mai mult de 500 de miliarde de lire sterline. Va insemna pierderea accesului firmelor europene la serviciile financiare ale City of London. Ar insemna amenintarea unor exporturi ale Uniunii Europene in Marea Britanie de circa 290 de miliarde de lire sterline pe an…”, a spus May.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des