Trei din patru companii din sectorul FMCG au risc de insolventa peste medie in urmatoarele 12 luni (studiu)

Data publicarii: Astazi, 08-11-2016 | Economie

Trei din patru companii din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG) au risc de insolventa peste medie in urmatoarele 12 luni, conform unei analize a pietei de profil prezentate marti de Coface si EY.

Potrivit documentului "Analiza industriei bunurilor de larg consum cu viteză de circulație mare (FMCG)", realizat de compania internațională de asigurări de credit Coface și firma de consultanță și audit EY, în parteneriat cu Academia de Studii Economice (ASE), în ultimii șapte ani veniturile din FMCG au crescut cu 26%, în timp ce numărul companiilor din sector a scăzut cu 17%. În același timp, două din zece companii care activează în FMCG înregistrează venituri mai mari de un milion de euro.

În pofida creșterii consolidate a veniturilor companiilor cu 5% în anul 2015, evoluția este inegală în rândul sectoarelor FMCG. Astfel, comerțul cu ridicata al zahărului, ciocolatei și produselor zaharoase a înregistrat o scădere a veniturilor cu 20% în timp ce creșterile cele mai mari au fost raportate de comerțul cu ridicata al fructelor și legumelor (22%), în principal ca efect al scăderii TVA.

De altfel, conform studiului, România are o creștere economică bazată pe consum, care generează importuri.

"Vorbim de un model de creștere economică a României bazat pe consum. Este un fapt pe care îl înregistrăm de 20 de ani. Ponderea consumului în formarea PIB este de 75%. Aceasta nu este o problemă în sine. Provocarea vine atunci când constatăm că acest consum nu trage după el producția locală. Nu este un consum care să angreneze investiții în producția domestică. Este, din păcate, un consum care se duce foarte mult în import. Valoarea adăugată nu este creată în România. Este un paradox, pentru că pe de o parte nivelul de încredere în comerț este la un maxim istoric în prezent. În ciuda acestui nivel ridicat de încredere, nu vedem investiții, cu toate că de multe ori merg împreună", a precizat marți Iancu Guda, services director la Coface, într-o conferință despre evoluția companiilor FMCG.

El a arătat că, în sectorul bunurilor de larg consum, cei bogați devin mai bogați, iar cei săraci devin mai săraci, iar consumul este alimentat, în principal, de creșteri salariale nesustenabile și de credite de consum.

"Chiar în sectorul bunurilor de larg consum vedem că cei bogați devin mai bogați, iar cei săraci devin mai săraci. Dacă ne întrebăm cu ce bani crește consumul, unul dintre răspunsuri este acela că este alimentat cu creșteri salariale nesustenabile, dar și de credite, în special de consum. 9 din 10 majorări salariale în ultimii 20 de ani s-au făcut cu șase luni înainte sau după alegeri politice. Cifrele noastre confirmă că nu avem o strategie pe terme lung. Sectorul FMCG se polarizează, iar concentrarea se produce mai ales în rândul companiilor mari", a preciazat Iancu Guda.

Demografia este o altă consecință sesizată de analiști, aceștia concluzionând că sporul natural negativ și emigrația forței de muncă sunt deja o problemă. În scurt timp, oamenii vor lucra cot la cot cu roboții, fapt care pe termen scurt va duce la o creștere a ratei șomajului, a mai spus Iancu Guda. Acesta a precizat că tot mai mulți clienți se mută în online, fiind imperios necesare noi modele de vânzări și programe de loializare.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: