De ce e scumpa Romania
Data publicarii: 30-11-2006Diferenta de pret este vizibila in special atunci cand romanii ajung in strainatate si fac o comparatie rapida la preturile principalelor bunuri de larg consum. Fie ca e vorba despre mancare, imbracaminte, electronice sau electrocasnice, produse de ingrijire sau utilitati, Romania isi vinde adesea marfa mai scump.
Una dintre explicatii ar fi ca multe branduri sunt aduse prin franciza. In acest caz, francizorul nu poate impune firmei din Romania politica sa de preturi.
Daca mentionam si ca adaosurile comerciale practicate in magazinele autohtone sunt cuprinse intre 100 si 200%, iar in tarile occidentale acestea sunt de maximum 100%, preturile mai mari incep sa aiba explicatie.
De asemenea, pentru produsele importate, taxele vamale se ridica la 20-50% din valoarea acestora. Astfel, pentru un bun care costa initial 20 de euro, pretul creste cu 10 euro prin plata taxelor vamale si cu 60 de euro in cazul unui adaos comercial maxim.
De multe ori, lipsa bunurilor de categorie medie dicteaza preturi mai mari la anumite bunuri. Consumatorii sunt astfel obligati sa se orienteze spre produse indoielnice, dar scumpe pentru ceea ce ofera. E o obisnuinta care, foarte probabil, nu va mai exista in curand. Romanii se vor informa mai bine despre valoarea reala a unui produs, pe masura ce vor putea alege dintr-o gama tot mai larga de produse din aceeasi categorie. Totusi, comerciantii spun ca un prim efect al apropiatei integrari va fi reducerea preturilor de vanzare proportional cu evolutia taxelor vamale. In acelasi timp, se asteapta reducerea preturilor datorita intensificarii concurentei, dupa aderare.
Energia, mai scumpa pentru marii consumatori
Cresterea preturilor la utilitati a afectat firmele romanesti pentru care, in medie, aceste costuri reprezinta intre 10 si 20% din costurile de productie. Un caz aparte il reprezinta industriile energofage, pentru care costurile depasesc chiar 20%.
Cristina Bunescu, sef servicu relatii publice si comunicare la Autoritatea Romana de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), afirma ca "in urma integrarii Romaniei in UE va exista un proces de egalizare a preturilor la energia electrica, proces ce va fi determinat de deschiderea pietei de energie. De asemenea, acest proces este dependent de evolutia preturilor combustibililor si de investitiile ce ar trebui realizate atat in unitati de producere, cat si in retelele de transport si distributie a energiei electrice".
In prezent, pentru un consumator casnic din Romania pretul este mai mare in comparatie cu cel platit de un consumator din Cehia, iar pentru un consumator industrial autohton pretul este mai mare decat cel practicat in Polonia. Oficialii ANRE spun ca suntem totusi mai ieftini decat unii dintre vecinii nostri europeni.
Casa, scumpa casa
O alta piata in care suntem mai scumpi decat vecinii nostri si in care preturile cresc in mod constant este cea a chiriilor.
In Bucuresti, chiria medie lunara pentru spatiile comerciale este de aproximativ 18 euro/mp. La o comparatie cu alte capitale europene, suntem cu putin mai ieftini decat Varsovia - 20 euro/mp/luna sau Praga - 18,5 euro/mp/luna.
Desi doar 3% din romani aleg varianta inchirierii unei locuinte, preturile de pe aceasta piata sunt intr-o continua crestere. Chiria pentru o garsoniera este de aproximativ 200 de euro pe luna, iar pentru o camera in plus adaugi 200 de euro.
Nici la capitolul constructii nu stam mai bine: Romania ocupa locul al doilea, dupa Austria, in topul celor mai ridicate costuri la constructiile de locuinte, cu un nivel de 1.000 de euro pe metru patrat. In Ungaria scade la 500 euro/mp, iar in Cehia si Slovacia nivelul este de la 625 de euro/mp.
Taxele vamale si adaosurile umfla preturile
In Romania, preturile sunt in general mai mari decat media din tarile europene pentru ca fiecare produs este influentat de factori care sunt specifici tarii in care se comercializeaza. Cornel Oprisan, Retail Manager IKEA Romania, spune ca "vom aduce produse identice cu cele din alte tari. Gama de produse unica in intreaga lume sta la baza conceptului companiei, pentru ca avand aceleasi produse in toate magazinele, este posibila negocierea unor volume mari cu furnizorii si prin economii de scara se obtine reducerea costurilor si, in final, a preturilor din magazin".
Citeste tot articolul in Banii Nostri
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului