Piata romaneasca va fi invadata de alimente mai ieftine
Data publicarii: 27-11-2006Dupa aderare, piata romaneasca va fi invadata de produse alimentare de o mare diversitate, iar multe din acestea vor avea preturi mai mici decat cele autohtone. Ca urmare, producatorii romani s-ar putea vedea nevoiti sa mai reduca unele preturi, in special la vin, dar si la diverse tipuri de produse lactate de tip premium si la unele produse din carne."In 1995, cand Austria a devenit membra a Uniunii Europene, in cateva zile preturile la produse au scazut foarte mult, ca urmare a intrarii pe o piata puternic concurentiala.
Litrul de lapte inainte de aderare era 18 silingi si a scazut la 9 silingi, oul era 9 silingi si a scazut la 4,5 silingi. E posibil ca producatorii sa se confrunte cu un soc, in primele luni dupa aderare", a declarat Sergiu Chelmu, secretar general in Ministerul Agriculturii. Cel mai mult vor avea de suferit producatorii de vinuri. "La vinuri, consumatorul roman plateste in prezent cu 50 la suta mai mult decat cel german. Circa 65 la suta din vinurile vandute in supermarketurile din Germania costa sub doi euro, iar in Romania 60 la suta din vinuri sunt la trei euro.
La noi este o problema de competitivitate, in primul rand, dar am mai avut o alta problema legata de protectia artificiala a pietei prin taxele vamale de 60 la suta la produsul respectiv. Va fi un soc foarte serios pentru producatorii romani, care au decuplat preturile de costurile de productie. Ma astept la un impact destul de serios, chiar daca patriotismul local functioneaza la unele produse agroalimentare, si in mod special la vin", a spus reprezentantul unui producator de vinuri. Fostul secretar de stat din Ministerul Agriculturii, Valeriu Steriu, crede insa ca impactul se va resimti mai puternic la vin si mai putin la produsele din lapte si carne.
"Fata de 1995, anul aderarii Austriei, subventiile acordate in UE la lapte au scazut cu 75 la suta. Va mai pot spune ca fermierii din Ungaria si Polonia au resimtit diferit impactul aderarii, in functie de subventiile care se acordau in respectivele state inainte de aderare", a subliniat Steriu. Potrivit acestuia, la sase luni de la aderare, fermierii polonezi, unde subventiile acordate de stat fusesera mai mici, erau foarte multumiti, pentru ca isi puteau vinde produsele cu preturi mai bune dupa momentul integrarii. In schimb, fermierii din Ungaria, tara care acorda subventii mult mai mari decat in UE, au fost nemultumiti in primele luni dupa integrare, pentru ca au fost nevoiti sa isi scada preturile la nivelul celor europene.
"Romania are subventii mai mici decat cele din UE, ne asteptam ca fermierii sa fie multumiti dupa aderare, iar preturile sa ramana relativ constante", a spus Steriu. In schimb, la vinuri acesta crede ca preturile vor scadea dupa aderare, pentru ca soiurile noastre sunt destul de batrane, productia este de 3-4 ori mai mica, ca urmare, preturile la vinurile autohtone sunt in prezent mai mari decat cele din Spania, Franta, de exemplu. Referitor la carne, reprezentantii firmelor de profil sustin ca nu se va resimti un soc atat de mare, pentru ca preturile nu sunt "cu mult mai mari" decat in multe tari din UE.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani