FMI: Declinul pretului titeiului inca nu a stimulat cresterea economiei mondiale
Data publicarii: 24-03-2016 | EconomieBeneficiile in urma declinului pretului titeiului ar putea sa nu se materializeze pana cand cererea nu se va redresa pe plan global si bancile centrale din economiile avansate nu renunta la ratele dobanzilor extrem de scazute, se arata intr-un raport al Fondului Monetar International, transmite Bloomberg.
În pofida scăderii prețului petrolului din iunie 2014, economiștii încă așteaptă efectele pozitive ale acestor evoluții. În timp ce principalul motiv al declinului a fost creșterea livrărilor pe plan global, noul raport al FMI arată că anul trecut cererea pe plan intern a fost mai slabă decât s-a estimat în statele exportatoare de țiței, în timp ce importatorii de petrol, cum ar fi SUA și Europa, au înregistrat o cerere în linie cu așteptările analiștilor.
Într-o perioadă în care prețul petrolului este scăzut și băncile centrale nu pot reduce și mai mult ratele dobânzilor, "declinul inflației în urma costurilor de producție mai scăzute majorează rata reală a dobânzii, făcând împrumuturile mai scumpe și afectând cererea", se arată în raportul FMI. Dimpotrivă, când prețul țițeiului crește și băncile centrale ezită să adopte majorări agresive ale ratelor dobânzilor, prețurile mai ridicate sunt așteptate să fie "expansioniste prin scăderea ratei reale a dobânzii", susțin cercetătorii FMI conduși de economistul șef Maurice Obstfeld.
Deși consumatorii beneficiază de pe urma prețului scăzut al combustibilului, inflația scăzută persistentă face mai dificilă sarcina băncilor centrale, conform FMI.
"Actualul mediu economic caracterizat prin prețul istoric scăzut al țițeiului ar putea aprinde o serie de probleme, inclusiv intrarea în incapacitate de plată, probleme care pot stimula turbulențele deja existente pe piețele financiare. Posibilitatea unor astfel de efecte negative arată cât de urgentă este sprijinirea cererii de comunitatea globală, împreună cu o serie de reforme structurale și financiare specifice fiecărei țări", se arată în raportul Fondului Monetar Internațional.
Exportatorii de țiței ar fi trebuit să reducă cheltuielile guvernamentale și să majoreze veniturile bugetare, a declarat luna trecută directorul general al Fondului Monetar Internațional, Christine Lagarde.
Prețul barilului de petrol a scăzut cu peste 70% în ultimele 18 luni, iar acest lucru reprezintă o problemă pentru exportatorii de țiței.
La bursa ICE Futures, cotația barilului de petrol Brent cu livrare în luna mai a scăzut joi cu 1,32 dolari, ajungând la 40,47 dolari.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău