Fraude cu cardul bancar: cum le recunosti si cum te poti apara
Data publicarii: 18-04-2013 | Finante-Banci
Detinatorii de carduri trebuie sa cunoasca faptul ca frauda pe carduri este o forma a furtului de identitate (despre care se vorbeste prea putin in tara noastra) si sa constientizeze faptul ca pot cadea prada fraudatorilor daca nu isi iau niste masuri minime de preventie, a declarat intr-un interviu pentru Efin.ro Elena Constantin , presedintele Asociatiei Examinatorilor de Frauda Certificati din Romania.
Potrivit acesteia, dispozitivele cel mai des utilizate pentru citirea informatiilor de pe carduri in vederea falsificarii sau utilizarii acestora sunt skimmer-ul, in cazul cardurilor clasice cu banda si electronic pickpoket-ul in cazul cardurilor care folosesc tehnologia RFID (radio frequency identification).
1. Ce aspecte trebuie sa aiba in vedere detinatorii de carduri pentru a-si proteja instrumentele de plata de falsificatori?
In primul rand, consider ca detinatorii de carduri trebuie sa cunoasca faptul ca frauda pe carduri este o forma a furtului de identitate (despre care se vorbeste prea putin in tara noastra) si sa constientizeze faptul ca pot cadea prada fraudatorilor daca nu isi iau niste masuri minime de preventie. Astfel, acestia trebuie sa fie foarte atenti cui si cand comunica informatii personale, inclusiv informatii bancare, indiferent de modalitatea utilizata (verbal, la telefon, prin email, pe internet, etc), cat si atunci cand utilizeaza cardurile bancare.
Ceea ce mai trebuie sa constientizeze detinatorii de carduri este ca, daca ei insisi nu isi iau masuri de protectie, nimeni nu ii poate proteja (nici emitentii de carduri, nici Politia), iar frauda odata produsa, este extrem de dificil sa se mai recupereze prejudiciul suferit. Ca si in alte situatii, desi nu este 100% sigura, constientizarea, ca masura de preventie, este cea mai la indemana si mai putin costisitoare pentru fiecare dintre noi. Asociatia Examinatorilor de Frauda Certificati din Romania (ACFE-Romania), pe care o reprezint, este determinata sa isi aduca o contributie insemnata in ridicarea gradului de constientizare atat a companiilor, institutiilor statului cat si a societatii civile.
Daca vorbim strict de frauda pe carduri, masurile cele mai elementare ce pot fi luate de posesorii de carduri sunt:
- -sa poarte asupra lor doar cardurile bancare de care au nevoie;
- -sa-si protejeze cardurile, pastrandu-le astfel incat sa nu fie la indemana oricui;
- -sa nu le inmaneze altor persoane, indiferent de motiv sau de durata de timp (ex: achitarea unei note de plata la restaurant, etc);
- -sa incerce sa memoreze parolele; in nici un caz sa nu le pastreze in portofel/geanta, alaturi de card;
- -sa fie foarte atenti la la casieri si la pos-urile utilizate de acestia, atunci cand platesc la supermarket;
- -sa nu utilizeze, pe cat posibil, atm-uri izolate, ci pe cele de la sediul unitatilor bancare;
- -sa nu faca plati/cumparaturi de pe site-uri de internet nesecurizate;
- -sa fie atenti cand tasteaza pin-ul, sa se protejeze, asigurandu-se ca nu sunt priviti de "shoulder surfers”;
- -sa isi verifice in mod sistematic tranzactiile efectuate (extrasul de cont);
- -sa fie foarte atenti la configuratia ATM-ului si daca au cele mai mneinsemnate suspiciuni ca acesta a fost modificat sa nu-l utilizeze.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii