Romania, avertizata de Comisia Europeana in privinta sistemului de ecarisare
Data publicarii: 08-04-2013 | Mediu
Romania a primit un semnal de atentionare din partea Comisiei Europene pentru a-si pune la punct un sistem de ecarisare integrat si cat mai eficient, a declarat duminica, pentru AGERPRES, presedintele interimar al Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), Vladimir Manastireanu.
"Comisia Europeana a transmis o scrisoare EU Pilot in luna noiembrie 2012 in care incearca sa lamureasca situatia sistemului de colectare si eliminare al subproduselor de origine animala ce nu sunt destinate consumului uman, provenite din gospodariile populatiei. Aceasta scrisoare este primul pas al procedurii de infringement, iar in perioada urmatoare va trebui sa luam o decizie impreuna cu toate institutiile implicate sa vedem ce facem cu acest sistem astfel incat sa nu ajungem la infringement. Noi am oferit un raspuns prin care am informat Comisia care sunt atributiile ANSVSA in aceasta activitate, care momentan se afla in subordinea Ministerului Agriculturii prin Agentia Domeniilor Statului, si am transmis un plan de actiuni", a spus Manastireanu.
Comisia Europeana a cerut Romaniei sa respecte legislatia europeana si legile nationale privind colectarea si eliminarea acestor subproduse, iar concluzia misiunii din luna noiembrie 2012 a fost ca sistemul de ecarisare nu a mai evoluat din 2010, anul cand au fost eliminate subventiile de la stat pentru transportul si distrugerea cadavrelor de animale.
In opinia sefului ANSVSA, sistemul de ecarisare ar trebui gandit ca un parteneriat public privat intre institutiile publice implicate, autoritati locale si mediul privat, dar care sa fie in coordonarea Autoritatii Veterinare deoarece este o activitate care apartine sistemului veterinar in cea mai mare parte.
"Trebuie gandit un sistem de ecarisare integrat si cat mai eficient. Noi nu tinem neaparat sa luam ecarisajul la ANSVSA, dar este o activitate care in proportie de 50% ne apartine noua ca si veterinari. S-ar putea dezvolta un sistem, dar implica alocari bugetare destul de importante, de nivelul a milioane de euro, pentru ca, spre exemplu, numai un incinerator pentru animale de talie mare costa intre 150.000 si 200.000 de euro, iar o unitate de procesare cadavre de animale ajunge la aproximativ 4 - 5 milioane euro in functie de capacitate. Aici nu trebuie neglijat aportul celorlalte ministere, respectiv Ministerul Agriculturii, cel al Mediului si al Dezvoltarii pe de o parte, iar pe de alta parte autoritati locale si primarii. Noi suntem autoritatea competenta care prin legislatia europeana si cea nationala, asiguram doar partea tehnica a acestei activitati, adica autorizam unitatile implicate in lantul de colectare si eliminare al subproduselor si facem auditul si controlul acestor unitati daca respecta din punct de vedere sanitar veterinar toate conditiile stabilite. De asemenea, noi facem eforturi suplimentare pentru a colecta o parte din cadavrele de porcine, ovine si caprine si anume acelea de la care trebuie prelevate probe pentru efectuarea testelor de laborator obligatorii pentru supravegherea anumitor boli, animale care provin din gospodariile populatiei. Ulterior le distrugem prin intermediul unitatilor de incinerare de mica capacitate pe care le avem in laboratoarele noastre sau prin intermediul altor unitati de incinerare cu care Directiile judetene au incheiate contracte de prestari servicii. Pentru cadavrele mai mari, de cabaline sau de taurine, intervin autoritatile locale", a explicat seful Autoritatii.
Inca de anul trecut, specialistii ANSVA lucreaza la un proiect de lege privind activitatea de ecarisare, nu numai pentru gospodariile populatiei ci si pentru ecarisarea intregului teritoriu al Romaniei.
"Incercam sa gasim varianta legislativa care sa inglobeze toate autoritatile si lucram la acest proiect de act normativ. Vrem sa facem o lege pe activitatea de ecarisare, dar trebuie sa o gandim ca un proces foarte amplu pentru ca nu se refera numai la cadavrele din gospodariile populatiei, ci la ecarisarea intregului teritoriu al Romaniei pentru a evita raspandirea sau perpetuarea unor boli care au impact, in primul rand, asupra sanatatii animalelor dar si asupra sanatatii omului. In anul 2010, statul a eliminat subventia pentru transportul si neutralizarea subproduselor de animale care nu sunt destinate consumului uman si de la acea data totul pica in sarcina autoritatilor locale. Ele trebuie sa suporte aceste cheltuieli cu cadavrele de animale pe care le colecteaza de la populatie si de pe marginea drumului", a subliniat Vladimir Manastireanu.
In perioada urmatoare va avea loc o prima discutie pe marginea acestui proiect de act normativ cu toti reprezentantii ministerelor implicate pentru a evalua costurile si modul de functionare a unui astfel de sistem.
"Am avut o discutie de principiu inca de anul trecut, dar in perioada urmatoare vom avea discutii cu reprezentantii tuturor ministerelor, dar in primul rand cu ministrul Daniel Constantin, privind colaborarea cu MADR pentru aceasta activitate, dar si cu autoritatile locale ca sa vedem daca pot sa-si prevada in buget sume pentru ecarisaj. Cheltuielile necesare pentru punerea la punct a sistemului nu sunt legate numai de unitatile de eliminare a cadavrelor (procesare si incinerare) ci si de acele depozite de pe langa autoritatile locale si de tot ceea ce inseamna infrastructura aferenta depozitului, respectiv masini de transport, utilaje de manipulare. Daca facem depozitele pe langa fiecare autoritate locala, trebuie gandite cate depozite vor exista in functie de marimea judetului. Se poate stabili un depozit pe o anumita raza de kilometri calculata astfel incat transportul cadavrelor sa fie cat mai ieftin", a mai adaugat seful ANSVSA.
Acesta nu exclude eliminarea societatii Protan din acest sistem, chiar daca in ultimii ani au fost multe opinii, potrivit carora statul ar pierde din contractul incheiat cu operatorul privat.
"Nu cunosc detalii pe contractul incheiat de ADS cu Protan, respectiv daca respecta legislatia, dar acesta poate fi continuat daca se regandeste sistemul si operatorul ne poate ajute la ecarisarea teritoriului. Nu vrem sa eliminam pe nimeni pentru ca vom cauta variantele cu impact bugetar redus. Daca Protan are in anumite zone unitati de neutralizare, le putem utiliza ca si centre regionale. Este importanta insa distanta de la depozite si pana la centrul regional de distrugere, care ar trebui sa fie cat mai mica, ca sa coste cat mai putin, iar transportul sa se faca in vehicule specializate", a afirmat Manastireanu.
In sistemele de ecarisare ale altor state din Uniunea Europeana, contributia publica este intre 25 si 100% pentru transport si eliminare, insa in Romania mai exista doar un ajutor minim de 230 de lei pe tona la transportul cadavrelor de animale si doar a acelora care provin din exploatatiile comerciale de animale, nu si din gospodariile populatiei, ceea ce inseamna 0,05 euro pe kilogram. In alte state membre sprijinul este de 150 de euro, dar poate ajunge si la 220 euro pe tona pentru transport si pentru eliminare, sprijinul fiind existent in mod semnificativ in majoritatea Statelor Membre ale UE. Trebuie sa vedem rationamentul pentru care s-a eliminat aceasta subventie in 2010, chiar daca a fost considerat ajutor de stat. Daca ne uitam si la legislatia din alte tari poate gasim o varianta astfel incat si pentru transportul si eliminarea cadavrelor de animale din gospodariile populatiei sa se beneficieze de o anumita subventie notificata evident la Bruxelles", a mai adaugat presedintele interimar al ANSVSA.
Romania are la ora actuala 1,152 milioane de gospodarii, iar anual in sistemul de ecarisaj sunt distruse in total circa 25.000 de tone de cadavre de animale, din care aproape 230 de tone prin sistemul veterinar. La nivel national exista in sistemul de ecarisare circa 300 de unitati implicate in lantul de transport, prelucrare, distrugere, utilizare, depozitare a subproduselor de origine animala si a produselor derivate din acestea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman