Pozitia UNSAR fata de infiintarea Autoritatii de Supraveghere Financiara
Data publicarii: 20-12-2012 | Finante-Banci
Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) isi exprima speranta ca factorii de decizie cu competente in definirea cadrului institutional al segmentelor financiare nebancare din Romania vor analiza cu maxima responsabilitate si realism oportunitatea comasarii, in regim de urgenta, a autoritatilor de supraveghere si control a pietei de capital, pietei de asigurari si a segmentului de pensii administrate privat.
Pe de o parte, consideram ca, in vederea luarii unei decizii, trebuie luat in considerare contextul economic si financiar local si global. La nivelul pietelor financiare continua sa se manifeste tensiuni la cote ridicate, volatilitatea fiind una dintre caracteristicile principale ale acestora. Persista, totodata, incertitudinile privind perspectivele cresterii economice la nivel european si mondial. Evolutia economiei Romaniei, in general si a segmentelor financiare locale in particular a fost influentata de aceasta situatie. Piata asigurarilor, spre exemplu, va consemna, foarte probabil, un al patrulea an consecutiv de contractie, in termeni reali, a volumului de afaceri.
Pe de alta parte, nu putem sa nu avem indoieli cu privire la reducerea birocratiei si la eficienta actului decizional al unei institutii care va avea un Consiliu format din nu mai putin de 15 membri. La fel cum, desi este laudabil obiectivul de reducere a cheltuielilor, ne intrebam cum va fi acesta atins, in conditiile in care, conform Proiectului publicat, ” A.S.F. preia numarul de posturi si personalul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, cu mentinerea tuturor drepturilor avute la data preluarii, inclusiv cele salariale.”
Nu trebuie uitat faptul ca societatile de asigurari contribuie la finantarea Institutiei de supraveghere, motiv pentru care consultarea lor in luarea unei decizii cu caracter strategic este un element necesar.
"O decizie de unificare a supravegherii pietei de asigurari, de capital si respectiv a fondurilor de pensii private - pe langa faptul ca este necesar sa faca obiectul unei ample dezbateri cu asociatiile profesionale a societatilor care sunt subiecte ale supravegherii - trebuie sa aiba la baza, inainte de orice, o justificare prudentiala si economica credibila, cu punerea in balanta a avantajelor si dezvantajelor aferente” a declarat Florentina Almajanu, Director General UNSAR
O asemenea decizie nu poate fi argumentata numai prin faptul ca aceasta este practica in putin peste jumatate din numarul statelor membre UE, cu atat mai putin cu cat se omit cel putin 3 aspecte esentiale si anume:
- in cele mai multe cazuri, autoritatea supravegheaza si sectorul bancar (Germania, tarile nordice, Olanda, Belgia, Polonia, Ungaria, Irlanda, Austria etc.)
- gradul de dezvoltare si sofisticare in cele mai multe dintre aceste state este foarte ridicat, pietele evoluand in sute de ani;
- exista state membre UE dezvoltate in care supravegherea prudentiala a pietelor este separata, cum ar fi, de exemplu, Italia, Spania, Slovenia, Luxemburg etc.
Fara a nega tendintele de integrare manifestate la nivelul pietelor financiare europene, nu putem sa nu remarcam faptul ca eventualul caracter de urgenta al acestora vizeaza limitarea manifestarii riscurilor la adresa stabilitatii sistemului financiar. Or, in ceea ce priveste piata locala, conform analizelor institutiilor abilitate sa evalueze stabilitatea financiara a sistemului financiar romanesc, "componentele nebancare ale sistemului financiar (sectorul asigurarilor, al fondurilor de pensii, al institutiilor financiare nebancare si cel al pietei de capital) au resimtit contextul macroeconomic intern aflat inca in proces de consolidare, precum si pe cel international nefavorabil, dar fara a genera vulnerabilitati sistemice.” (sursa: BNR, Raport asupra stabilitatii financiare 2012)
Comunicat de presa
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii