10 clauze abuzive din contractele bancare
Data publicarii: 12-12-2012 | Finante-Banci
Se pare ca bancile percep romanilor in mod necuvenit cel putin 600 de milioane de euro, prin impunerea in contractele de credit a unor clauze abuzive, traduse prin dobanzi majorate unilateral, comisioane suplimentare si penalitati foarte scumpe. Practic, avalansa unor decizii judecatoresti definitive, care deja au obligat institutiile bancare sa elimine aceste clauze abuzive, i-a speriat intr-atat pe bancheri incat au cerut sprijinul BNR si Ministerului Justitiei pentru modificarea noului Cod de procedura civila. Aceasta maniera a bancilor, de a elimina inconvenientul din legislatie in loc de a se conforma reglementarilor, nu este noua. La finele lui 2010 , legea de aprobare a OUG 50 a fost amputata exact dupa acelasi tipar.
Potrivit articolul 4 din Legea 193/2000, o clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor.
Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
1) dau dreptul bancii de a modifica unilateral clauzele contractului, fara a avea un motiv intemeiat care sa fie precizat in contract.
2) obliga consumatorul sa se supuna unor conditii contractuale despre care nu a avut posibilitatea reala sa ia cunostinta la data semnarii contractului;
3) obliga consumatorul sa isi indeplineasca obligatiile contractuale, chiar si in situatiile in care banca nu si le-a indeplinit pe ale sale;
4) dau dreptul bancii sa prelungeasca automat un contract incheiat pentru o perioada determinata prin acordul tacit al consumatorului, daca perioada-limita la care acesta putea sa isi exprime optiunea a fost insuficienta;
5) dau dreptul bancii sa modifice unilateral, fara acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si serviciilor care urmeaza sa fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu ;
6) dau dreptul bancii sa constate unilateral conformitatea produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale;
7) dau dreptul exclusiv bancii sa interpreteze clauzele contractuale;
8) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului sa pretinda despagubiri in cazurile in care profesionistul nu isi indeplineste obligatiile contractuale;
9) obliga consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari in cazul neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre acesta, comparativ cu pagubele suferite de banca;
10) restrang sau anuleaza dreptul consumatorului de a denunta sau de a rezilia unilateral contractul, in cazurile in care:
- banca modificat unilateral clauzele prevazute la clauza 5);
- banca nu si-a indeplinit obligatiile contractuale;
- banca a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe in cazul denuntarii unilaterale;
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business